Μια αιωνιότητα και μια μέρα

Dramă (France, Germany, Greece, Italy)

Theo Angelopoulos

Eurimages, ARTE, Paradis Films, Istituto Luce, Westdeutscher Rundfunk (WDR), Greek Film Centre, ERT1, La Sept Cinéma, Intermédias, Theo Angelopoulos Films, Classic, Canal+

1 Ianuarie 1998

19 Octombrie 2021

Film impregnat de literatura,care descrie declinul fizic al unui scriitor. Sfasiat de dureri cardiace,el amana cu indarjire scadenta internarii in spitalul din care presimte ca nu va mai iesi viu. La sfarsitul vietii are un singur regret:ca nimeni nu l-a invatat cum sa iubeasca. In ziua in care durerea pare a-l fi ingenuncheat,descopera o banda locala de traficanti de copii. Scriitorul in agonie gaseste forta sa protejeze un mic imigrant grec de origine albaneza,care,urmandu-l,il invata ce-ar fi putut fi iubirea paterna.

daphne

08.09.2018

Acest film castigator al Palm d'Or-ului de la Cannes in 1998, poate hrani gusturi si dorinte dintre cele mai rafinate si pretentioase in materie de cultura si film de arta. Privindu-l si traindu-l vei simti ca primesti ceva important de la el. Sunt acolo teme fundamentale pentru preocuparile existentiale ale omului: regretele si neimplinirile vietii resimtite sfasietor la finalul vietii, presentimenul si teama in fata mortii, iubirea pierduta prin moartea iubitei, dar prezenta si vie intr-un plan metafizic si mai ales se simte la nivel conceptual-tematic, foarte acut, un aer de tragism al existentei. Filmul, daca este trait cu daruire cu multa implicare poate fi foarte patetic si impresionant, starnind efuziuni de mare rezonanta in suflet. Alexandre, interpretat magistral de unul dintre cei mai mari actori din toata istoria cinematografica: Bruno Ganz - unicul Hitler valabil din cinematografie (ma refer la rolul uluitor din 'Buncarul') este un scriitor care intelege ca timpul sau s-a scurs, si in fata acestui fapt implacabil se descopera intr-o mare singuratate si vulnerabilitate. Regretele existentiale cantaresc acum mai mult ca oricand. Totodata intalnira cu micutul albanez vagabond - care va va impresiona pana la lacrimi in mod cert - ii intareste convingerea ca viata omului este in esenta tragica. Alexandre nu poate sa intervina pozitiv in destinul atat de chinuitor care se intrezareste pentru acest copil, putand doar sa-l conduca 'in siguranta' catre acesta. Prin tema instrainarii, a exilului destinul celor doi gaseste un punct comun - si sa indraznim sa extindem asta si la nivelul general existential, caci instrainarea este foarte insinuanta in viata fiecaruia dintre noi. Dar totusi! Alexandre, prin gestul sau fata de copil si prin cateva confesiuni pe care le face sau pe care si le face, intelege un alt adevar fundamental: ca omul, in ciuda tragismului vietii, iubeste sa traiasca in lumea aceasta. Iata ce tensiune poate sa comporte acest film exceptional: aceea dintre constientizarea tragismului existential si dorinta apriga de a trai totusi chiar si o astfel de existenta. Nota 10 cu plus de la mine!

3 0