Монгол

Istoric, Aventuri (Russia, Germany, Kazakhstan)

Sergei Bodrov, William Wyler

Andreevsky Flag Film Company, Kinofabrika, Eurasia Film Production, X-Filme Creative Pool, CTB Film Company

20 Septembrie 2007

15 Mai 2021

<p>Filmul de faţă ne spune povestea primilor ani de viaţă ai celui care avea să fie cunoscut drept Genghis Han, creatorul Imperiului Mongol. Pornind de la copilăria plină de pericole a liderului, născut în 1162 sub numele de Temugin („Fierarul”), şi ajungând la bătălia definitorie care i-a marcat destinul, filmul ilustrează multiplele faţete ale personalităţii lui Genghis Han, dezvăluind nu doar stereotipul barbarului rău şi brutal, ci mai ales latura de conducător vizionar, lipsit de frică.<br />Mongol înfăţişează spectatorului crearea unui om extraordinar şi fundamentul care a stat la baza măreţiei sale: relaţia cu soţia sa, Borte, dragostea lui de-o viaţă şi cel mai de încredere sfătuitor.</p><p> </p>

Patronu

08.09.2018

Povestea tinereţii şi ascensiunii lui Genghis Khan. Filmul e bine făcut, jucat, accesibil şi pentru cei ce nu sunt mari amatori de istorie. Peisajele stepei mongole sunt superbe, cinematografia de asemenea, iar muzica a fost cu adevărat originală, cel puţin pentru mine. Nu e vreo capodoperă, însă merită o vizionare fără doar şi poate.

11 5

georgian102005

08.09.2018

Merita vazut.Parca din cand in cand e binevenit sa auzi si altceva decat engleza.

3 4

sinradu

08.09.2018

Imagini foarte faine, o oarecare doză de exotism - acestea sînt punctele forte ale filmului. Evident, de la genul acesta de peliculă nu te aştepţi la foarte multe, dar biografia mi s-a părut puţin cam prea romanţată. Într-adevăr, Genghis han e un personaj fascinant, comparat pe bună dreptate cu Alexandru cel Mare sau Napoleon. Diferenţa ar consta în faptul că Temugin nu avea în spate o organizare de tip statal, care să-i faciliteze cuceririle, ci a trebuit să ia totul de la zero (aproape). Dar lucrurile nu stau chiar aşa cum sînt prezentate în film: copilăria şi adolescenţa i-au fost mai liniştite, iar el nu era chiar uşă de biserică. Şi nu mă refer, spunînd aceasta, la atrocităţile comise în campanii sau în teritoriile cucerite: spre exemplu, împreună cu fratele său, Jochi, îl ucide pe cel de-al treilea frate, în urma unei dispute privind animalele vînate, sau, ulterior, la apogeul puterii, îşi va ucide un fecior, care purta tot numele de Jochi. Mare parte din informaţiile transpuse pe peliculă sînt scoase din Istoria secretă a mongolilor (astăzi pierdută, cu fragmente identificate în scrieri chineze), scrisă la comanda lui Genghis şi păstrată în familia acestuia. Mai mult, ce m-a mai deranjat a fost faptul că acţiunile lui par prea la voia întîmplării (deh, meteahnă de sorginte rusească, cu mesianisme de gen), cînd e cît se poate de evident că în spatele deciziilor sale a existat tot timpul un plan extrem de coerent - cum ar fi atacul asupra merkizilor. O impresie neplăcută mi-a lăsat-o şi faptul că filmul nu cuprinde decît prima parte a vieţii sale, practic conferindu-i lui Genghis o aură de erou civilizator, ceea ce, să fim serioşi, nu e cazul. În ciuda dificultăţilor ridicate de redarea dacă nu integrală, măcar pînă la apogeul puterii, a vieţii sale, ar fi fost posibil. Şi atunci ar fi ieşit un film cu adevărat epic. Dar na, astăzi moda prevede clar că trebuie să faci lucrurile cît mai fragmentate, în cazul filmelor cu substrat biografic numai prima parte, eventual să ajungi la trilogii. Tot aici, la nemulţumiri, ar trebui să menţionez şi numărul redus al dialogurilor (dă mult mai bine să dai cu sabia) şi, adesea, irelevanţa lor. E ca şi cum regizorul nu a ştiut ce să aleagă, să prezinte viaţa cotidiană a mongolilor, avîndu-l ca exponent pe Temugin, sau să se ocupe de ascensiunea acestuia. A ieşit o învălmăşeală destul de ciudată, ce dispune de o oarecare coerenţă internă, cu multe părţi bune (sau interesante, cel puţin vizual) şi la fel de multe părţi mai puţin bune, dar care nu se susţine în afara filmului de faţă absolut deloc.

11 6