Dramă (United States of America)

John Cassavetes

John Cassavetes

Faces International Films

19 Septembrie 1974

2 Decembrie 2021

Capodopera sfasietoare a lui John Cassavetes carteaza topirea emotionala a unei casnice suburbane si efectele pe care aceasta le are asupra familiei sale italiene de muncitori necalificati. Mabel Longhetti este mama a trei copii iar sotul ei, Nick, lucreaza in constructii. Un cuplu nepotrivit, precum adesea intalnim in filmele lui Cassavetes, familia Longhetti par sa fie total contrastanti: ea este impetuoasa, extravertita si fragila, in timp ce el este un barbat distant, neinduplecat, care vrea sa fie in control tot timpul. Diferentele dintre ei dau nastere unor drame domestice care au ca finalitate o criza nervoasa ce o trimite pe Mabel intr-un spital psihiatric pentru sase luni; cand se intoarce acasa, isi da seama ca mediul ei familial e chiar mai fragil decat inainte. Precum eroina sa, filmul ameninta in anumite momente sa-si piarda controlul, forma sau scopul sau fiind definite nu de firul narativ, ci de rasturnarea emotionala pe care o are in centru. Imbratisand intreg spectrul relatiei dintre cei doi, de la rabufniri dramatice seismice la momente de plictiseala domestica chiar triviale, filmul probeaza, implacabil, prin scenele sale lungi, fiecare coltisor a vietii acestei familii.

Nagy

08.09.2018

Cel mai cunoscut film al lui John Cassavetes este un film specific regizorului: certuri, batai intre soti de fata cu copiii. Cu o Gena Rowlands magistrala, unul din cele mai bune prestatii feminine vazute de mine vreodata

0 5

08.09.2018

John Cassavetes si sotia sa Gena Rowlands au colaborat intr-o lunga serie de proiecte dificile si riscante dar acesta a fost unul dintre cele mai reusite.L-am vazut abia aseara la Tvr2 si m-a uimit interpretarea ei a personajului unei gospodine aflate in pragul unei crize nervoase. Plina de ticuri, sunete ciudate si actiuni debusolante, caderea in nebunie devine de un sentimentalism emotional deosebit iar filmul reuseste sa te impresioneze la maximum.

0 0

Gabi-28

08.09.2018

Fara doar si poate capodopera lui Cassavetes, filmul trateaza o problema sensibila a anilor 70 si anume violenta domestica. Cu scene marcante, cu o violenta peste medie, Cassavetes nu se sfieste sa prezinte batai avand copiii ca martori. Cum si titlul ne dezvaluie chiar dinaintea inceperii vizionarii, aceasta influenta nefasta isi lasa urmarile dureroase in persoanele care ii cad victime. Aici cazul sotiei, a copiilor si de ce nu prietenii si familialii. Interesant modul in care violenta ne este prezentata. Nu se face nicio exagerare a scenelor unde ea apare. Totul pare normal. Vedem ca dupa doua porunci de "inceteaza", urmeaza o palma ce este data si receptata cam cu aceeasi lejeritate si normalitate ca si rostirea cuvantului mai sus mentionat. Indemnele imperative pe care barbatul casei le prolifereaza cu orice ocazie, "iesiti, inceteaza, termina, imbraca-te, stai jos, etc.", ne contureaza caracterul autoritar care practic inabusa orice tendinta de libertate, orice pornire euforica sau copilaroasa. Toate aceste refulari la care sunt obligati cei ai casei nu au cum sa nu rabufneasca odata si odata. O alta tusa a personajului dictatorial care creaza aceasta influenta nociva este acea lejeritate cu care face si desface lucrurile. Vedem cum invita musafiri acasa, iar cand realizeaza ca acestia nu trebuiau sa fie invitati ii pofteste oarecum politicos, dar autoritar sa plece. Nu are nicio remuscare sau rusine pentru astfel de gesturi. Totul este normal. Asadar, putem spune ca filmul prezinta normalitatea si nebunia raportata la capacitatile intelectuale in primul rand, si apoi cele morale ale sotului. Totul este gradual prezentat. O alta caracteristica a filmului. Nebunia isi atinge apogeul treptat, parca acumulandu-se pana atunci, si deodata ea nu mai poate fi controlata. Comportamentul poruncitor, cu tendinte violente, declara fara drept de apel ca "deacum gata cu glumele in casa asta!", iar in final atinge si el un apogeu prin acea replica "Te omor si iti omor si copiii!", dar nu inainte de a-l vedea poruncindu-le copiilor sa se imbrace ca "nimeni nu face pneumonie cat e el tata". La fel de interesant ca si modul detaliat in care se realizeaza constructia personajelor, este acea neuzare de personaje secundare. Ele nu sunt creionate mai deloc. Nu le cunoastem, nu stim nimic despre ele. Apar doar pentru a contribui la dezvoltarea actiunii si dispar imediat ce nu mai e nevoie de ele. Despre interpretarea Genei Rowlands ce as putea eu sa spun. E impecabila. E dementiala. Scena pierderii complete a judecatii, acei ochi holbati, ... brr! Ma bantuie ca si ochii din Exorcistul. Asemanarile cu acea pelicula nu se opresc aici. Sunetele nebuniei, acele gemete acele izbucniri monosilabice sunt atat de infricosatoare si chiar m-au facut sa imi aduc aminte a doua oara de celebrul film horror al anilor 70. Surprinzator ca nu a luat oscarul.... Modul de filmare liber, neconstrans si neincorsetat de rigorile "normale" ale oricarei filmari, dau o nota mult mai autentica filmului. Ai impresia ca esti unul dintre acei invitati nepoftiti care asista la acele momente neplacute. Filmul este practic o scena deschisa. Infiorator de natural. Atentia si lungirea cadrelor dau senzatia de firesc, de adevarata casa cu probleme, de oameni aievea si nicidecum de actori care interpreteaza. In concluzie un film bun, de meditat, de inteles si de ce nu, de infricosare a privitorului. Nota 8,11!

1 0