Aventuri, Dramă, Istoric (Germany, Peru)

Werner Herzog, Albert Hughes, Allen Hughes

Werner Herzog

Werner Herzog Filmproduktion, Hessischer Rundfunk

29 Decembrie 1972

26 Septembrie 2020

<p>Către 1560, un grup de conchistadori spanioli comandaţi de Don Pedro de Ursua iese din ceaţă şi coboară literalmente din ceruri pe cărările abrupte ale unei culmi din Anzi, pătrunzând în pădurea virgină. Războinicii, în armură, duc cu ei sclavi indieni, două femei, un cal, un servitor negru… şi rupând cu regele lor, îşi propun să cucerească miticul regat Eldorado. Pentru a menţine coeziunea trupei, ei încearcă să păstreze ierarhia strict codificată dinainte; ei asigură disciplina, bazaţi pe vechi regulamente, respectând morala creştină, temeiurile misiunii lor civilizatoare şi legile proprietăţii. Dar spaima, care le tulbură conştiinţele cu ideea că inamici invizibili îi pândesc, de asemenea, orgoliul ce-i stăpâneşte sau luptele interne pentru putere, nu întârzie să distrugă această frumoasă ordine. Nu rămâne decât frumuseţea pădurii, terifiantă sau blândă, violenţa râului sau acalmiile sale insuportabile, capcanele disimulate, sângele răniţilor ce alunecă spre moarte, miraţi că suferă atât de puţin. </p><p>Don Lope de Aguirre, locotenentul lui Don Pedro, îl asasinează pe acesta, dorind să întemeieze o dinastie. Rămas singur, pe o plută asaltată de maimuţe (aluzie la condiţia de maimuţă a umanităţii) şi luată de curent, el va striga, spre  cer, neputincios: „Eu sunt mânia lui Dumnezeu”. </p><p>Folosind jurnalul scris de preotul acestei expediţii, călugărul Gaspar de Carvajal, filmul, turnat în condiţii foarte grele, cu accente suprarealiste, este o genială parabolă despre putere, despre fascinaţia şi forţa ei de distrugere, de autodistrugere. In fruntea cuceritorilor săi, Aguirre nu merge spre aur, ci spre putere şi glorie; el îşi imaginează că la capătul încercării va dobândi puritatea sublimă şi nu vede, orbit de nebunia sa, că nu va culege decât singurătate şi neant. </p><p>Un film despre absoluta răzvrătire a omului împotriva lui Dumnezeu (Kierkegaard), un film despre negarea lui Dumnezeu (Nietzsche), despre moartea acestuia (Unamuno), un film despre mistuitorul orgoliu al Omului, al Supraomului, nu numai de a-l detrona pe Dumnezeu, ci mai ales, de a se instaura în locul Lui. Şi, în fine, un film despre pedepsirea acestei nesăbuinţe.</p>

ghebala

08.09.2018

Un film interesant prin subiect, cautarea legendarei comori, El Dorado de catre Pizarro.Mi-a placut mult mai ales prin faptul ca filmul pare bine documentat, cel putin din cite am mai citit despre Eldorado si tentavile de a le gasi. Filmul incearca sa scoata in evidenta greutatile de care s-au lovit Pizarro in tentativa sa. Recomand filmul celora carora la plac filmele de aventuri.

2 5

Yufeng

08.09.2018

O pelicula deosebita a lui Werner Herzog.O atmosfera incredibila,o tensiune permanenta se simte tot in acest filmUn film plin de simboluri ,un film-simbol el insusi, o parabola a cautarii fericirii,a sfidarii destinului si a zeilor.Un film straniu ,specific lui Herzog.Klaus Kinski,formidabil si in acest rol al lui Aguirre.

2 1

A.

08.09.2018

ghebala spune "Recomand filmul celora carora la plac filmele de aventuri".As indrazni sa te contrazic,pentru ca Aguirre nu este un film de aventuri,draga,iar eu nu l-as recomanda acelor persoane.Herzog,este adevarat,isi sustine ideile pe baza unei calatorii intr-o lume necunoscuta,insa filmul nu se limiteaza la atat si nici la reconstituirea din punct de vedere istoric.Acestea sunt un pretex si formeaza o conjunctura foarte potrivita pentru a exprima altceva.Fii atent la final,raporteaza acest final la restul filmului si vei gasi cheia.

7 2