Birdman

Dramă, Comedie (United States of America)

Alejandro González Iñárritu

TSG Entertainment, Worldview Entertainment, New Regency Pictures, M Productions, Le Grisbi Productions

27 August 2014

16 Ianuarie 2015

Un actor în declin cel mai bine cunoscut pentru portretizarea un supererou popular încearcă să revină apărând într-o piesă de pe Calea Largă (Broadway). Cu cât seara de deschidere se apropie, încercările lui devin mai altruistice, reconstruirea carierei, și reconectarea cu prietenii și familia se dovedesc a fi mai difice decât era de așteptat.

mindhunters

08.09.2018

Filmul exploatează foarte mult evenimente din viața reală, toate ironiile din scenariu au la bază fapte reale, totul se leagă, niciun fir nu rămâne fără răspuns; poate doar finalul, care e deschis interpretărilor în măsura în care ești dispus să accepți supranaturalul. Producția a fost filmată în mai puțin de o lună, fiind editată pentru a părea un singur cadru, o singură filmare, de la un capăt la celălalt al filmului; actorii au făcut eforturi serioase pentru a ține pasul cu stilul de filmare foarte riguros al regizorului hispanic, fiind uneori nevoiți să joace chiar și 15 pagini din dialog, în timp ce trebuiau să se coordoneze și în funcție de reperele spațiale date. Producția a fost adusă în România de Odeon Film, care a dat lovitura, cred eu, pentru că acest film are toate șansele să cucerească publicul, atrăgându-l în cinematografe, căci are toate atu-urile necesare. Să începem cu actorii, care apar pe poster și te vrăjesc din prima: când vezi afișul pe care apar Andrea Riseborough (Oblivion), Edward Norton (Fight Club), Naomi Watts (The Impossible), Michael Keaton (Batman), Emma Stone (The Amazing Spider-Man), Zach Galifianakis (The Hangover) și Amy Ryan (Gone Girl), nu poți decât să te duci hipnotizat la casa de bilete și să-ți cumperi unul la acest film grozav. Michael Keaton, care a luat deja premiu pentru rolul său excelent, a mărturisit că acesta a fost cel mai solicitant din toată cariera sa, recunoscând că personalitatea personajului său, Riggan, este cea mai diferită de a sa, din toate pe care le-a interpretat până acum; Riggan este un actor cunoscut pentru rolul său dintr-o franciză bazată pe desene animate, Birdman, dar care a intrat într-un con de umbră, fiind într-un impas al carierei. Decis să ajungă din nou în lumina reflectoarelor, el își joacă ultima carte regizând și interpretând rolul principal într-o piesă adaptată după povestea cu același nume, parte din colecția de povestiri What we talk about when we talk about love. În ciuda problemelor cu fiica sa abia ieșită de la dezintoxicare și a relației destul de instabile cu Laura, o actriță ce joacă în piesa sa, Riggan face tot ce poate pentru ca acest rol să-i aducă din nou prestigiul pe care l-a pierdut odată cu trecerea anilor. Cel mai dificil obstacol pe care trebuie să-l depășească acest actor învechit este ego-ul său imens, care-l hărțuiește non-stop, sub forma personajului ce i-a adus celebritatea cândva, Birdman (ironic sau nu, la final, Riggan chiar va părea de-a dreptul contopit cu alter-ego-ul său, fizic și psihic). Rolul lui Keaton este de excepție, cred că și-a relansat cariera cu acest personaj obsedat și obsedant, plin de hibe, dar atât de uman. După cum ziceam mai sus, multe poante și ironii își au rădăcinile în viața reală: astfel, Birdman este de fapt Batman, personajul care l-a făcut faimos pe Keaton, ba chiar și anul ultimului film în care acesta a jucat rolul eroului liliac fiind același cu anul în care Riggan a îmbrăcat ultima oară costumul de super-erou – 1992. Alte 2 roluri extrem de apreciate au fost ale lui Edward Norton și Emma Stone, primul fiind un actor ce joacă în piesa lui Riggan, a doua fiind nimeni alta decât fiica rebelă și cam antisocială a lui Riggan. Apariția lui Mike (Norton) în piesă se datorează unui accident petrecut pe platou, acesta fiind adus pentru a-l înlocui pe actorul principal, rănit destul de grav; el îl uimește pe Riggan, îl cucerește din prima, dar reușește să-i provoace și adevărate crize de nervi bietului colaborator. Din nou, Iñárritu aduce pe ecrane o scenă bazată pe realitate, felul agitat de-a fi al lui Mike și personalitatea sa dificilă fiind, de fapt, trăsături ale lui Norton, un actor recunoscut pentru felul său cam grosolan de a fi, ce duce la colaborări foarte dificile. Are ce are Iñárritu cu filmele despre eroi de benzi desenate, căci glumele pe acest subiect domină în film, cea mai aspră remarcă venind din partea criticului care vrea să-i distrugă piesa lui Riggan pentru că-i urăște pe cei ca el, răsfățații care se cred actori pentru că au jucat în blockbustere, confundând scena teatrului cu platourile de filmare. Mi-a plăcut Emma la nebunie, niciodată n-am mai văzut-o într-un rol atât de pătimaș și deosebit, e la polul opus de ce-a jucat în Spidey, The Help, Easy A și în alte filme în care-am mai văzut-o. Toți actorii de pe poster fac roluri foarte, foarte bune, reușind să impresioneze prin talentul lor. Filmul se bazează foarte mult pe actorii săi, dar nu-i de neglijat nici povestea genială, foarte intrigantă și plină de evenimente neașteptate. Chiar și finalul, care putea fi cu totul diferit, reprezintă o nouă lovitură dată imaginației cinefililor, care se așteaptă mereu la ceva, și o chestie total diferită își face apariția. Dar asta e de bine, de foarte bine. La fel cum și regia este spectaculoasă, cu multe cadre ce insistă pe jocuri de oglinzi sau pe îngustimea holurilor pe care bântuie actorii, parcă pentru a face un contrast izbitor între universul strâns și înghesuit din spatele scenei și complexitatea ce-i caracterizează pe actorii ce joacă în piesă și-și jertfesc sufletele de dragul artei. Sau a banilor. Filmul e o comedie neagră, cu accente dramatice, care aduce un omagiu artei, teatrului, dar se și auto-ironizează prin glumele la adresa Hollywood-ului. Muzica merită aplaudată, pentru că tobele care răsună ca bătăile unei inimi secondează perfect cadrele ce prezintă zbuciumul sufletesc al personajelor. Mi-a plăcut, ce mai la deal la vale, mi-a stat inima în gât la unele scene, musai trebuie să-l vedeți, vi-l recomand cu cel mai mare drag!

16 13

Deniro

08.09.2018

"Birdman"este unul dintre cele mai asteptate filme din 2014, iar astazi am fost la cinema pentru a il viziona si am ramas pur si simplu cu gura cascata la final, fiind un film absolut genial. Povestea este aparent banala si prezinta povestea unui fost actor ce a interpretat un super-erou si vrea sa faca o piesa pe Broadway pentru a-si recastiga faina demult apusa. Michael Keaton revine intr-unul dintre cele mai bune filme din cariera, dar cred ca acesta este cel mai bun al sau, avand una dintre cele mai bune interpretari ale lui 2014, pentru care a primit o bine-meritata nominalizare la Oscar, dar in cea mai mare parte, personajul sau este unul deprimat, trist, care nu isi gaseste locul in viata, care vorbeste cu o voce din capul lui. Ceea ce mi-a placut probabil cel mai mult la acest film este ca acesta este filmat ca si cum ar fi un singur cadru de-a lungul lui, chiar daca actiunea se petrece pe mai multe zile, mie personal acest stil de filmare m-a cucerit si nu am sa uit vreodata acest stil in care a fost filmat "Birdman". Scenariul este foarte original, mi-a placut enorm, regia lui Alejandro G.Inarritu afost perfecta, interpretarile au fost excelente, Edward Norton a facut unul dintre cele mai bune roluri in ani de zile, Emma Stone joaca cel mai bun rol al carierei,Zach Galifianakis a jucat excelent, a fost o surpriza pentru mine sa il vad intr-un asemenea film jucand un rol dramatic, toti actorii au fost geniali. "Birdman"este un film despre existenta, despre moarte, despre familie, despre critica de film, despre teatru, despre prefacatorie, despre bautura, este un film despre tot, un film cu un final deschis, pe care mai trebuie sa il vad de cateva ori,fiind un film unic, un film despre viata.

5 4

Vis-si-realiate

08.09.2018

Filmul are 9 nominalizari la Oscar, doua Globuri de aur, trei premii acordate de National Board of Review (NBR), doua Gotham Awards si patru premii la Festivalul international de la Venetia. Este încadrat la categoria dark comedy si dupa parerea mea, este cel mai bun film al anului, împletind tot ce poate oferi aceasta forma de arta! Amesteca drame psihologice, alter ego si telechinezie, faima si decadere, vicii, talente si patimi, ignoranta, profesionalism si sacrificii, dragoste, ura, respect sau egoism, snobism, modernim dar si concepții conservatoare, omagii si ironii, adevar si fals, real si fantastic... filmul are TOT! Povestea este genială, în fiecare scena am descoperit o bucatica din viața reala sau am simtit o aluzie fina la unul din subiectele de actualitate. Fiecare actor joaca atât de bine încât chiar am uitat ca nu este un documentar despre "lumea magica" a tetrului ☺ Michael Keaton - cel care ne-a vrajit în filmul "Batman" detine aici rolul Birdman/Riggan Thomson, rol pentru care este nominalizat la categoria "Cel mai bun actor în rol principal". Nominalizati au foat deasemenea Edward Norton ("Cel mai bun actor in rol secundar") si Emma Stone ("Cea mai bună actriţă în rol principal"), însa distributia întregului film este grozava: Naomi Watts (The Impossible), Zach Galifianakis (The Hangover), Andrea Riseborough (Oblivion),Amy Ryan (Gone Girl), Lindsay Duncan, Merritt Wever, Jeremy Shamos. Regizorul mexican Alejandro González Iñárritu este deasemenea nominalizat si sper sa câstige!

4 3