Dramă (Ireland, United Kingdom)

John Michael McDonagh

John Michael McDonagh

Irish Film Board, Lipsync Productions, Octagon Films, Reprisal Films

11 Aprilie 2014

21 Octombrie 2021

Părintele James este un preot bun și integru. Într-o zi, un bărbat îi spune la confesional că îl va ucide tocmai pentru că nu a făcut nimic rău. James are răgaz o săptămână pentru a-şi aranja afacerile, timp în care ajută sufletele pierdute din parohie în vizite ce ar trebui să scoată la iveală şi posibilii suspecţi. Pregătirea lui pentru moarte este complicată şi de sosirea fiicei sale, care tocmai a trecut printr-o tentativă de sinucidere.

fancinema

08.09.2018

Daca doriti sa vedeti un film despre credinta si virtute, fara lectii moralizatoare de religie, taios si fara falsitate, presarat cu mult umor negru si replici surprinzatoare, atunci veti fi incantati de "Calvary". Brendan Gleeson, un actor excelent care face un rol deosebit in acest film, parintele James. Comunitatea micului sat de pe coasta irlandeza, pitoreasca si fascinanta ca si peisajul, este un plus al filmului. Nota de mister in aflarea deznodamantului va va aminti putin de Agatha Christie dar filmul este mai mult de-atat! Iar nota mea ar fi 7,5.

0 3

yulyan987

08.09.2018

As incepe prin a spune ca acest film nu este o comedie, ci exista pe alocuri putine momente de umor tipic irlandez. In schimb este o drama interesanta despre credinta, dragoste si daruire pana la moarte. Mi-a placut mult Brendan Gleeson, rolul preotului l-a prins foarte bine. Decorul superb, muzica si rolul facut de B. Gleeson ma face sa recomand acest film.

1 0

Utube

08.09.2018

„Calvary” este un film irlandez, o dramă profundă, care încearcă să portretizeze atitudinea de repulsie, faţă de reprezentanţii bisericii catolice şi faţă de biserică implicit, a locuitorilor unei mici urbe situată pe coasta de vest a Irlandei. Încă de la început trebuie specificat că filmul prezintă mai multe aspecte care ţin de „ramura” catolică a creştinătăţii şi de aceea, în unele privinţe şi pentru unii spectatori, filmul poate fi profund ofensator. Scenariul este „asimetric” scris. Astfel prima parte a filmului, care are şi rolul de introducere a personajelor şi de conturare a acţiunii, are o durată foarte mare, aproape jumătate din timpul total al filmului, acţiunile lipsind cu desăvârşire iar dialogurile dintre personaje, multe dintre ele banale şi fără substanţă, creează o senzaţie de plictiseală. În schimb, în a doua jumătate a peliculei, după un anumit eveniment, acţiunile încep să se desfăşoare în cascadă încercând să ducă spre concluzia finală. Tot referitor la scenariu, este de remarcat avalanşa de acuze şi ironii fără sens care însoţesc liniile de dialog, din partea locuitorilor urbei cu care Părintele James intră în contact, care sunt în contradicţie totală atitudinea preotului, aruncând o suspiciune de maleficitate asupra acestuia, ceea ce nu este cazul, acest fapt fiind o greşeală care se răsfrânge nefericit şi asupra conturării personajului respectiv. Ideea acţiunii principale a peliculei, deşi este greu de înţeles din punct de vedere al motivaţiei, este foarte simplă şi este clar specificată de unul din personaje, printr-o confesiune, chiar în prologul filmului. Există şi câteva sub-plot-uri care sunt foarte sumar abordate, multe din ele rămânând deschise chiar şi după terminarea peliculei, acesta fiind un alt aspect nereuşit al scenariului. Ca realizare filmul se doreşte a fi o alegorie – prezentare a realităţii utilizând scene construite metaforic – sau cel puţin aşa lasă de înţeles, deoarece sunt întrunite absolut toate condiţiile unei astfel de realizări: locaţia izolată a urbei unde au loc evenimentele şi plasarea acesteia într-un cadru feeric; „coloana vertebrală” a scenariului se sprijină pe una dintre cele mai celebre lucrări alegorice, Biblia, timpul filmului fiind împărţit pe şapte zile (timpul Biblic necesar creaţiei), evenimentele prezintă subtil încălcarea tuturor celor 10 porunci; avem lupta antagonică dintre bine şi rău şi ce cel este mai important şi relevant, în film au loc trei evenimente majore pentru care nu este prezentat nici un vinovat, lăsându-se de înţeles că vina este colectivă. Totuşi, spre final, toată construcţia alegorică este întreruptă de o scenă foarte emoţională care are puternice conexiuni cu realitatea directă, acest fapt fiind aspectul care nedumereşte spectatorul, creează confuzie în înţelegerea peliculei, pentru că la fel cum este imposibil a exista un film care să fie şi dramă şi comedie în acelaşi timp, la fel nu poate exista un film care să fie şi alegoric şi real simultan. Acest aspect face filmul mai greu de înţeles şi pune un semn de întrebare asupra mesajului pe care doreşte să-l transmită. Pelicula are o morală şi un mesaj de transmis. Morala este, cum de altfel, izvorâtă tot din litera Bibliei, şi ne spune că indiferent cât de rea şi decadentă este/devine omenirea, dacă există un strop de credinţă chiar şi cât un bob de muştar, sădit pe pământ fertil acesta inevitabil va da roade iar omenirea va avea şansa de a fi salvată. Mesajul, care se contopeşte cu morala, este de a-l ierta pe aproapele nostru, indiferent de motivele şi de acţiunile lui şi de a face tot posibilul de a-l aduce pe calea cea dreaptă. Deşi se încearcă, aceste două aspecte (speranţa şi iertarea) nu sunt destul de bine explicate în film, creând confuzie în înţelegerea lor deşi, pe parcursul derulării filmului, sunt atinse mai multe proverbe biblice despre care preotul le spune oamenilor că nu sunt înţelese aşa cum ar trebui. În concluzie realizatorul face involuntar, poate, aceeaşi greşeală în realizarea peliculei ca şi personajele neştiutoare din poveste. Punctul forte al realizării sunt peisajele exterioare, din locul unde a fost realizat filmul, care sunt de vis sau de pus pe desktop, coasta de vest a Irlandei fiind de o frumuseţe aparte. Tot ca un aspect pozitiv este logica desfăşurării evenimentelor şi modul în care se face trecerea de la o scenă la alta, filmul „curgând” lin şi într-un mod inteligent, fără sincope şi greşeli de logică sau de realizare. Cât despre actori şi interpretarea acestora, acesta este un alt punct forte al peliculei. Brendan Gleeson („Troy” – 2004, „The Guard” – 2011) este de nota 10, atât ca şi prezenţă cât şi ca interpretare, făcând un rol deosebit, „prinzând” cinefilul în mrejele curcubeului de sentimente ale personajului interpretat şi căruia îi dă viaţă cu o naturaleţe debordantă. Şi ceilalţi actori au interpretări foarte bune, reuşind într-un mod surprinzător de bine să contureze personajele interpretate, făcându-le înfricoşător de credibile. Finalul, greu de înţeles, lasă câteva planuri de acţiune deschise şi o sumedenie de întrebări fără răspuns. Vizionare plăcută!

0 1