Luke mana rece

Cool Hand Luke

Crimă, Dramă (United States of America)

Stuart Rosenberg

Jalem Productions, Warner Bros. Pictures

20 Octombrie 2021

Film distins cu Oscarul pentru cel mai bun rol masculin secundar, acordat actorului George Kennedy, si nominalizat la inca trei categorii importante. Ecranizarea romanului lui Donn Pearce, care si-a adaptat singur cartea pentru ecran. Luke Jackson e condamnat la doi ani de inchisoare pentru devastarea proprietatii publice, in stare de avansata ebrietate. Ajuns la locul de pedeapsa, rebelul Luke isi face o reputatie de dur si starneste ura lui Dragline, recunoscut ca sef al prizonierilor. Dupa o confruntare directa, cei doi se imprietenesc si se sustin reciproc in fata oficialitatilor, declansand o serie intreaga de acte de nesupunere si sfidare. A ramas de referinta scena in care toti prizonierii se amuza cand Luke pariaza ca poate manca 50 de oua fierte tari intr-o ora. Iata insa ca, dupa ce-l viziteaza o data la inchisoare, mama lui Luke moare, iar acesta evadeaza si este prins de doua ori. Un film ce pune problema revizuirii sistemului penitenciar american.

valutza

08.09.2018

Luke Jackson e condamnat la doi ani de inchisoare pentru devastarea proprietatii publice, in stare de avansata ebrietate. Ajuns la locul de pedeapsa, rebelul Luke isi face o reputatie de dur si starneste ura lui Dragline, recunoscut ca sef al prizonierilor. Dupa o confruntare directa, cei doi se imprietenesc si se sustin reciproc in fata oficialitatilor, declansand o serie intreaga de acte de nesupunere si sfidare. A ramas de referinta scena in care toti prizonierii se amuza cand Luke pariaza ca poate manca 50 de oua fierte tari intr-o ora. Iata insa ca, dupa ce-l viziteaza o data la inchisoare, mama lui Luke moare, iar acesta evadeaza si este prins de doua ori, transformandu-se intr-un fel de erou al condamnatilor. Un film ce pune problema revizuirii sistemului penitenciar american.

1 4

Raya

08.09.2018

Puncte + : joc foarte bun al lui Newman, Kennedy, realism al scenelor, atmosferă hipnotizantă, poveste care te macină, puncte - : prea lung filmul, insistenţa asupra unor scene a căror savoare nu e durabilă, scenariu subţirel în privinţa acţiunii. Filmul trebuie văzut de cei care vor să înţeleagă de ce Newman e celebru.

4 6

Bibi_TM

08.09.2018

In opinia mea, cu acest film, Paul Newman a reusit cel mai bun rol al sau din cariera, in mare parte aceasta datorandu-se si regizorului Stuart Rosenberg. S-a transpus de minune in rolul rebelului Luke, omul pe care sistemul nu il poate infrange pentru ca el deja este in afara sistemului. Ceea ce face in aceasta ecranizare, cu o forta si intensitate 'la max', il transforma in ''Luke Mana Rece''. Pe scurt. Luke Jackson e condamnat la doi ani de inchisoare pentru devastarea proprietatii publice. In puscarie, rebelul Luke isi face o reputatie de dur si starneste ura lui Dragline (George Kennedy, recompensat cu Oscar pentru acest rol), recunoscut ca sef al prizonierilor. Dupa o confruntare directa, lucrurile se schimba si cei doi se imprietenesc, sustinandu-se reciproc in fata oficialitatilor, declansand o serie de acte de nesupunere si sfidare. Pentru Luke, toate aceste mici razvratiri par un joc de-a soarecele si pisica, un joc familiar cu sistemul. Dar cand singura persoana in care mai credea, mama sa, moare si ii este refuzat accesul la inmormantare, lucrurile iau o turnura tragica. Rebeliunea lui, odinioara pasiva si sfidatoare, devine activa - iar Luke isi incepe sirul evadarilor din sistem. Luke nu este interesat de finalitatea gestului sau, fiindca el ar refuza societatea si dupa evadare. Nu vrea sa demonstreze nimic, nici gardienilor sai si nici celorlalti detinuti, pentru care a devenit deja un erou, deoarece nu este un lider si nu cauta recunoastere. Nu trebuie sa justifice nimic, pentru ca nu vrea sa dea socoteala nimanui. Este un anti-erou, un inadaptat social si un spirit care refuza orice tip de constrangere. In final, moartea sa este supremul act de sfidare. A ramas de referinta scena in care toti prizonierii se amuza cand Luke pariaza ca poate manca 50 de oua fierte tari intr-o ora. In 1967, filmul punea problema revizuirii sistemului penitenciar american.

5 4