Dramă (Romania)

Mircea Daneliuc, Mike Judge

Timotei Ursu

Romania Film

1 Ianuarie 1978

27 Septembrie 2020

Soferii Anghel(Mircea Albulescu) si Panait(Constantin Diplan) au misiunea de a transporta la o exploatare miniera,peste munti,un utilaj gigantic. Pe drum o ''depaneaza'' pe Maria,pornita catre''omul'' ei,miner in zona. Drumul in trei s-ar putea incheia cu o viata in doi. Decis sa nu sacrifice prietenia barbateasca pentru o legatura pasagera,Anghel o izgoneste pe fata,dar regreta si pleaca sa o caute,petrecandu-si noaptea impreuna cu ea in satul natal al lui Anghel,unde Maria ii descopera si secretele.

bad1923

08.09.2018

Filmul de debut al lui Mircea Daneliuc, Cursa (1975), premieră în ziua de 22 decembrie 1975, la Bucureşti, Premiul ACIN pentru Opera prima, 1975, aproape că explică programul lui Mircea Daneliuc. Secvenţa din pregeneric este asemenea unui manifest, ea relevă esenţa poeticii lui Mircea Daneliuc, inspirarea nemistificată din realitatea socială concretă. Un reporter TV, Mircea Daneliuc însuşi, într-o hală de uzină, intenţionează să discute cu un muncitor, care se eschivează observând reportofonul. Regizorul simulează oprirea înregistrării pentru a putea surprinde răspunsurile spontane, sincere ale celuilalt. Acest moment este decisiv pentru receptarea filmografiei lui Mircea Daneliuc, pentru înţelegerea ei. Reiese de aici profesiunea de credinţă a regizorului: să ne inspirăm din realitate, din problemele şi aspiraţiile noastre imediate, aşa cum se prezintă ele, necosmetizate. În acest sens, Cursa poate fi considerat primul film de după război care smulge masca idilizării, a denaturării, a confecţionării, a frivolităţii. De fapt, toate filmele lui Daneliuc, cu excepţia lui Glissando, izbesc prin structura lor de documentar, de reportaj. La o primă vedere, ele par destinate unei audienţe locale şi imediate, trecătoare. Însă prin forţa expresiei şi a compoziţiei, detaliul, concretul, localul, reuşesc să transceandă către sensuri profunde, să se deschidă unei largi audienţe. Drama Mariei, cutreierând ţara cu autostopul, este însăşi drama unei colectivităţi în speranţa regăsirii identităţii, a unui echilibru sufletesc şi moral. Aici, deşi cu bogate resurse sufleteşti, omul se risipeşte în căutări fără finalizare, hărţuit, măcinat de incertitudini, de nesiguranţă, de spaime, de lipsă de orizont. Se simte presiunea unei uriaşe forţe, a unei ameninţări, a unui rău invizibil, dar prezent mereu şi peste tot la nivelul efectelor. Cu acest film, inspirat dintr-o realitate netrucată, Mircea Daneliuc îşi conturează arta poetică – aparţinând mai curând realismului simbolic, pe linia lui Pier P. Pasolini şi a lui Bernardo Bertolucci. Poate fi apropiat, de asemenea, de Milos Forman din perioada pragheză. Mircea Daneliuc transfigurează, converteşte concretul, banalul, cotidianul, nesemnificativul în acte estetice, conferind localului sensuri şi semnificaţii de largi orizonturi. Şi astfel, impresia de reportaj, de document , se estompează, particularul este absorbit de general, localul se difuzează în universal.

2 3

miracleboy

08.09.2018

Lasand filozofia la o parte-desi ai zis foarte bine-, trebuie sa ne spunem parerea despre un film pana la urma nu?Un veritabil road-movie romanesc.Un film cu multa incarcatura -la propriu si la figurat-, soferul Anghel este pus intr-o situatie foarte grea cu care multi barbati s-au intalnit vreodata.Ce sa aleaga prietenia barbateasca de incredrere a soferului sau ”de rezerva” sau prietenia unei autostopiste care isi cauta omul?Grea intrebare.Filmul se tremina cum nu se poate mia bine.scenariul este foarte bun si este unul dintre putinele filme din perioada comunista in care dialogurile au fost clare, la obiect pe fata realist.Foarte bun.Mi-a placut foarte mult si actiunea filmului.Prietenia dintre Anghel si Panait este foartestransa, Panait fiind si cel care intervine in momentul cand camionul este in pericol sa cada in prapastie, deci prietenia asta puetrnica intre doi soferi de cursa lunga pote fi intrerupta de o femeie pe care o plac amandoi?Veti afla doar daca urmariti acets minunat road-movie romanesc de mare succes cu si cu multe intelesuri.Este destul de clar de ce filmul nu a fost atat de mediatizat in perioada comunista.Oricum o mare realizare a cinematografiei romanesti.

3 0

Andrei426Hemi

08.09.2018

Soferii Anghel (Mircea Albulescu) si Panait (Constantin Diplan) au misiunea de a transporta la o exploatare miniera, peste munti, un utilaj gigantic. Pe drum o intalnesc pe Maria, pornita catre "omul" ei, miner in zona. Drumul in trei s-ar putea incheia cu o viata in doi. Decis sa nu sacrifice prietenia barbateasca pe o aventura pasagera, Anghel o izgoneste pe fata, dar regreta si pleaca sa o caute, petrecandu-si noaptea impreuna cu ea in satul natal al lui, unde Maria descopera cauza misoginiei soferului: a fost inselat in casnicie. Scenariul filmului a fost realizat dupa o idee a lui Petru Vintila. Este filmul de debut in lungmetraj al regizorului Mircea Daneliuc si al actritei Tora Vasilescu.

0 1