The Cabinet of Dr. Caligari

Das Cabinet des Dr. Caligari

Dramă, Horror, Thriller, Crimă (Germany)

Robert Wiene

Decla Film Gesellschaft Holz & Co.

27 Octombrie 2020

<p>Capodopera a expresionismului german, e un film considerat de criticii de arta cu totul singular in istoria cinematografului la aceea vreme. Este povestea unui somnambul ce se lasa condus, fara voia sa, ca un automat, de o vointa straina care, in final il conduce la crima. Stilizarea tipic curentului expresionist, in care apar permanent deformari de perspectiva, efecte de lumina originale, de cele mai multe ori pictate direct pe decor, un machiaj excesiv al interpretilor pentru a induce spaima, oroare si frica constituie un inceput intr-o unitate omogena din punct de vedere artistic a filmelor hororr de astazi.</p><p>Eroul principal, interpretat de Werner Kraus constituie "primul tip tragic" ,in intregime ,constituit si creat de cinematograf si este un amestec de spirit, cruzime, neliniste, teama, oroare...</p><p>Vazut in perspectiva sec.XXI cand filmele de acest gen invadeaza salile de cinematograf , poate fi considerat naiv, copilaresc si simplu dar constituie un inceput, un prim pas spre ce avea sa urmeze.</p>

georgetatarus

08.09.2018

Actiunea se petrece intr-o lume proprie, stranie...Francis relateaza intamplarile sinistrului sarlatan hipnotizator, doctorul Caligari, ale sclavului sau somnambul cu infatisare de zombi, Cesare, si o serie de crime petreecute in prapaditul orasel Holstenwall. In final, Fransis se dovedeste a fi un bolnav dintr-un ospiciu, care, in stilul " 'vrajitorului din Oz" si-a imaginat o poveste din care fac parte diverse personaje din viata sa de zi cu zi...

0 0

alex_il_fenomeno

08.09.2018

o productie uimitoare pentru anul in care a fost realizat , un film vintage unic , cu un subiect extrem de interesant , daca ai rabdare sa il urmaresti de la un capat la celalalt ! actorii reuseau sa faca uitata absenta vocii prin gesturile lor atat de vii , dar firul narativ a fost cel care a avut un suspans atat de puternic , incat de abia asteptai sa vezi cum se va termina povestea , la cat de incalcita era in naratiunea acesteia ... merita urmarit de catre fiecare macar o data in viata . de la mine are nota 8 cu felicitari !

2 5

Gabi-28

08.09.2018

Nicio alta creatie cinematografica nu cred ca surprinde mai bine deviza curentului artistic sub auspiciul caruia este gandita si creata ca aceasta de fata. Expresionismul in acest caz, caci aceasta este miscarea artistica ce defineste acest film, curent care proclama libertatea absoluta si intaietatea expresiei asupra formei are prin decorurile folosite la turnarea acestei productii, realizari demne de a sta, fiecare, luate individual, scena cu scena, intr-o galerie de arta. Transmiterea impresiilor produse de tot acest cadru scenic, pictat sau desenat, in care se desfasoara piesa cinematografica, cu acele senzatii de anxietate si de teama, creeaza climatul propice de povestire a intamplarilor bizare pe care le vom urmari. Se vorbeste de aceasta pelicula ca fiind primul film horror. Personal nu gasesc incadrarea in acest gen ca avand fundament prin continut. E un film dark, e un film lugubru, dar nu are nimic din ... Nosferatu (1922) de exemplu. Pe langa importanta curentului pe care il ilustreaza cu atata fidelitate, la fel de importanta gasesc ca e si povestea pe care o devoaleaza in materie de continut al ei aceasta proiectie. Un gen de story-line care ulterior avea sa aiba in fiecare decada cate 1-2 reprezentati de seaman, ajungand pana in zilele noastre prin, sa zicem, A Beautiful Mind (2001) sau Shutter Island (2010). Modul in care scenariul reuseste sa rastoarne un plan narativ si sa incheie mutandu-se intr-altul, e pentru acele vremuri un element vizionar pe care l-as compara, pastrand proportiile, cu elementele futuristice din scrierile lui Jules Verne. Pana si imaginea isi schimba coloritul pentru a putea astfel sa se separe cele doua lumi atat de diferite, una reala si alta a dementei ca stare clinica, certificata. Astfel nu avem clasicul alb-negru ci avem un negru-albastru, pentru realitate si un negru-galben pentru delir. Personajele sunt ceea ce trebuiau sa fie intr-un film mut. Expresive, cu gesturi si miscari ample, sugestive, cu o mimica elocventa situatiei si cam atat. Nu avem cum sa punem sablonul interpretarilor timpului prezent peste ceea ce se intampla acum aproape un secol cu atat mai mult intr-un film mut. Concluzie: Cel mai important reprezentant al unei tendinte artistice ce si-a propus sa sfideze rigorile si autoritarismul unui regim german din ce in ce mai restrictiv si care pune si putina logica in dadaism, curent cu o mare influenta in miscarea expresionista, dar pe care cea din urma l-a regandit din temelii, asezandu-l pe un fundament emotiv, dar rational. Filmul lui Robert Wiene marcheaza inceputul unei noi ere in cinematografie, cea a filmelor artistice, cea in care ceea ce spui conteaza, daca nu in mai mare masura, atunci macar in egala masura cu felul in care o spui. Pioner, acest Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) nu poate fi notat prin sistemul clasic de evaluare. Importanta lui este data de mostenirea pe care a lasat-o. Si astazi exista productii, aclamate si ovationate, care folosesc aceeasi metoda de a realiza un decor expresiv si sugestiv, mergandu-se pana la preluarea cu totul chiar, a personajelor acestui film. (vezi Tim Burton cu al sau Batman (1989) sau Edward Scissorhands (1990))

2 0