Das weisse Band

Crimă, Dramă, Mister (Austria, France, Germany, Italy)

Michael Haneke

Lucky Red, Wega Film, Les Films du Losange, X-Filme Creative Pool

6 Octombrie 2009

14 Mai 2010

Cu cateva luni inainte de izbucnirea primului Razboi Mondial, intr-un mic sat din partea de nord a Germaniei incep sa se petreaca evenimente stranii si neplacute, ce par a avea lagatura cu un ritual de pedepsire. Cineva intinde o sarma intre doi copaci, calul doctorului se impiedica de obstacol, iar calaretul cade si se raneste grav. O taranca moare prabusindu-se prin podeaua putrezita a unei fabrici de cherestea aflata in proprietatea baronului si a nevestei lui, dupa care baiatul baronului este rapit, legat si batut. Copilul handicapat al moasei este rapit si abuzat in mod brutal, fiind la un pas de orbire. Un hambar este incendiat, iar gradina de legume a sotiei baronului este devastata de catre un localnic beat cu ocazia unei sarbatori a recoltei. Socat de intamplarile oribile din sat, un invatator timid si corect investigheaza cazul, afla ca adolescentii si copiii localnicilor sunt centrul in jurul caruia graviteaza toate evenimentele inexplicabile si releva incetul cu incetul adevarul.

daphne

08.09.2018

E cu totul diferit de ceea ce se vede pe ecrane de obicei. E unul dintre filmele unice, originale in tot. Din punct de vedere al subiectului, e aproape ermetic - fiecare va intelege atat cat va putea; din punct de vedere estetic, filmul te incanta cu alb-negrul sau poetic, fotografic; regizoral: o capodopera. Si mai e si nivelul semnificatiilor posibile, pe care chiar daca nu le poti prinde pe de-a-ntregul, tot le vei simtii mustiind in aceasta pelicula demna de Palme D'Or-ul pe care si l-a insusit in anul trecut (2009). Cheia catre logica acestui film pare a fi cea prin care pelicula Das Weisse Band trebuie luata asemenea unei parabole cu referire la perioada neagra a istoriei Germaniei celor Doua Razboaie Mondiale. Etica fanatica, culpabilitatea extrema si masochista, degenerescenta apar cu chipuri odioase in acest film. Sunt scene de abuzuri abominabile si de infioratoare cruzime verbala si fizica aici:dar asta fara a se insista propriu-zis pe aratarea lor efectiva...pe imagini sangeroase: totul e asezat si reprezentat cu finete dar si fermitate intelectuala din aceste puncte de vedere. Panglica alba din titlul filmului, trebuia sa dea masura inocentei copiilor Germaniei. Dar inocenta aceasta apare pierduta si va conduce la atrocitati si la dezastre de proportii istorice. Prin demonizarea copiilor si tinerilor, ca urmare a derapajelor fatale, ale mentalitatii si moralei parintilor, filmul acesta se afla in filiatie ideatica si cu celebrul roman Demonii, al lui Dostoievski. Michael Haneke poate ca si-a dorit sa prinda in acest film, ca intr-o parabola, psihologia hidoasa a fascismului, ori a fanatismului in general, apoi a decadentei unei culturi ajunse intr-un grav punct al autosuficientei si superficialitati dezumanizante. Foarte interesanta este si viziunea antropologica din acest film, cu obiceiurile rurale ale Germaniei antebelice si cu mentalitatea specifica. Nota 10.

16 1

Paleasca

08.09.2018

Stiam ca-i tare Haneke,vazusem "Pianista"si "Cache" care mi-au placut,filme interesante,dar pe langa "Das Weisse Band"alea nu erau decat niste simple exercitii de stil.Aici avem de-a face,nu ma feresc s-o spun,cu o capodopera,un film de o comlexitate extraordinara,dens,profund,care dezbate starea unei natiuni(Germania) si implicit pe cea a intregii umanitati.Totul bagat intr-un creuzet-un sat german dinaintea primului razboi mondial-unde au loc fapte,intamplari,ciudatenii si evenimente care odata dezlegate ne explica mersul ulterior in istorie al natiunii germane.Nu mai spun ca din punct de vedere al realizarii propriu-zise,al constructiei,al imaginii,jocul actorilor,montajul,totul este impecabil,fara cusur.Este un film apasator,sumbru(cu toate ca trei sferturi din personaje sunt copii), atmosfera la care contribuie si lipsa muzicii, un film care te bantuie mult timp dupa ce l-ai vazut.

5 0

dodsss

08.09.2018

Nu vreau sa fac critica de film si nici sa disec filozofia pentru a imi arata maiestria cuvintelor pentru ca nu sunt omul potrivit pentru aceasta,asa ca o sa las o parere despre un film care rar mai vezi pe ecrane unde greu mai isi fac loc printre violenta,clisee,sex si droguri si mai ales din ce in ce mai multe remake-uri...pe scurt un film exceptional care fiecare intelege ce vrea sau ce poate...una peste alta un film care mia placut foarte mult si care iti da timp de gandit dupa ce lai vazut...si pe care dupa o alta vizionare incepi sa intelegi altceva iti da un nou mesaj...oricum un film care il RECOMAND.ciao.:D

3 1