Doi haiduci si o crâsmarita

14 Mai 2021

<p align="justify">Cand Ilinca, o tanara si nevinovata fata este violata de fiul stapanului si primeste drept rasplata o salba de aur, aceasta fuge la biserica si se sinucide cu funia clopotului. Radu Anghel, taranul tanar si frumos ce o iubea, ia salba, il omoara pe violator si ia drumul codrului. Lelea Zamfira , mama lui inebuneste cand i se arde casa si cu cuvintele " L-ai vazut pe Radu mamii..."cutreiera din casa in casa cautandu-si fiul. Stana este o tarancuta plina de farmec , o crasmarita, o hangita plina de suflet, ce il iubeste in taina pe Radu si il scapa de potera ascunzandu-l la unchiul sau.<br /><br />Cand in codru prinde doi poterasi si se intalneste cu Mitrita, cel din urma nu intelege cum Radu ii dezleaga si le da drumul sub juramant , dar cei doi devin din veri, haiduci, frati de codru in echipa lui neica Corbea.<br /><br />Urmariti de potera, de stapanul ce angajase jandarmii imparatesti pentru a razbuna moartea fiului, incearca sa treaca in Transilvania si incep aventurile, urmariri, tradari, descantece: " Batista ca vantu...sa-l aduca pe Radu...", povesti de dragoste, ura, fratie si lupta impotriva ispravniciei lui Prodan.<br /> </p>

24.10.2010

Un film de nota 10 + Acum il revad! Folclor autentic...? nu stiu dar Folclor! Actori de prima mana! Olga Tudorache... o mama inebunita de dorul fiului: http://www.youtube.com/watch?v=Phj2lkhG_nQ Constantin Codrescu (Stapanul ce vrea sa razbune moartea fiului, chiar violator fiind) Mihai Mereuta (1924–2003) (unchiul...) Ion Haiduc (Corbea ...haiducul ce lasa mostenirea sefiei incurcata , atat lui Radu cat si lui Mitrea) Manuela Harabor, ( Stana, crasmarita ce-l adora pe Radu si accepta pe Mitrea, violata fiind...) Razvan Ionescu, Szabolcs Cseh , Lucian Nuta in roluri memorabile! Sa faci un asemenea film nu este usor! Mircea George Cornea s-a folosit de tot ce este folclor si a realizat o poezie , plina de suflet, sentiment, istorie, folclor... Te trece de la Mihail Kogălniceanu la Matei Millo de la Ion Creanga la Vasile Alecsandri, de la Sadoveanu la Arghezi... Fiecare vers, fiecare fraza a acestora este transpusa pe pelicula

3 0

Andrei426Hemi

26.05.2010

Mitrita, geambas doar de ochii lumii, il intalneste, in codru, pe Mitrea. Unul a luat drumul haiduciei sa-si ingroase chimirul, in timp ce celalalt e haiduc de vocatie comunitara.

0 1

Draven1975

25.10.2010

Supeb film! Poate cel mai bun film cu haiduci produs vreodata la noi. Super tare scenariu. Super bine legat firul narativ al povestii. Exces de cascadorii. Lipsa ideologiei luptei de clasa. Se vede insa lipsa de bani: jocul actoricesc a celor care parca trag din prima si fara duble secventele, stangacii etc. Muzica insa e total neinspirata , in momente tragice avem in fundal muzica ce aminteste de westernuri . Cam obsedanta cautarea romanilor pentru similitudini cu westul salbatic. Mitrea insusi arata mai degraba ca un pistolar american decat cu haiduc balcanic, cu atat mai putin cu un negutator de cai. In rest cadrele sunt cat se poate de autentice. Interesanta incercarea de a reda graiul oltenesc , nu s-a mers insa din pacate pana la capat si statul subtire oltenesc da o conotatie superficiala, niste oraseni sofisticati ce inceaca sa vorbeasca taraneste. Ca o paranteza, Radu lu' Anghel nu era oltean ci muntean, insa in zona Argesului de unde vine sunt foarte prezente unele influente din graiul oltenesc: in primul rand folosirea perfectului simplu. Si ca o mica rectificare, Radu lu' Anghel, in amintirea caruia s-a compus balada Radu mamii interpretata astazi de Benone Sinulescu, ca si cel mai cunoscut cantec al sau, traieste in film cam cu 60-70 de ani inaintea timpului sau real. Acest haiduc a activat cam in timpul lui Cuza daca nu mai tarziu ,in zona de nord a actualului judet Arges, insa cinematografia romana a facut o fixatie pentru ultimele domnii fanariote (sf. sec. 18 si inceputul urmatorului) vazute ca semn al dezagregarii absolute, justificand prin asta activitatea unor talhari de codru, ca sa o spunem pe cea dreapta. Insa personal mie imi place la nebunie idea asta romantata a haiducilor, ma cufunda intr-un univers paralel formatiei mele intelectuale cazone si fixate pe relevarea adevaruli. ma trimite ani buni inapoi in timpurile copilariei fascinante, marcate de povestile acestor haiduci.

1 0