Acțiune, Dramă, Istoric, Thriller, Război (France, Netherlands, United Kingdom, United States of America)

Christopher Nolan

Christopher Nolan

RatPac-Dune Entertainment, Ciné+, Kaap Holland Film, Dombey Street Productions, Syncopy, Warner Bros. Pictures, Canal+

19 Iulie 2017

21 Iulie 2017

Povestea evacuării miraculoase a soldaților aliați din Belgia, Marea Britanie, Canada și Franța, care au fost încolțiți și înconjurați de armata germană de pe plajele și rada orașului Dunkerque (în nordul Franței) între 26 mai și 4 iunie 1940, în timpul celui de-al doilea război mondial.

Gabi-28

08.09.2018

Ca senzatie, ca atmosfera, filmul a fost extraordinar. A inceput abrupt si dupa doar cativa pasi alaturi de grupul de soldati englezi, ecoul asurzitor al razboiului te arunca direct in teatrul de operatiuni, cu tot cu fotoliul in care stai si eventual popcornul din dotare. Clar, e un film care se vrea urmarit in sala de cinema. O simpla camera sau un monitor clasic, va fi insuficient pentru a te propulsa eficient in mijlocul actiunii. Putine dialoguri, personaje traumatizate si situatii limita. Totul gandit pentru a asigura o experienta socanta, de tipul celei suferite de soldatii acelor vremuri. Am inteles ca sonorul este mult peste ceea ce s-a auzit si simtit la fata locului, atunci, pe malul marii, de catre soldati. Un camp deschis asa cum este plaja, disipeaza mult din decibelii impuscaturilor de orice fel – arme, mortiere sau bombe. Insa in film, sunetul asigura captivitatea privitorului. Il terorizeaza si il tintuieste efectiv, aidoma copilandrilor inrolati in acele siruri interminabile si care innebuneau de groaza la fiecare suierat de glont sau uruit de avion. Personaje avem, dar sunt doar de moment, nefiind centrata actiunea pe acestea. Au rolul de a ne introduce in scena naucitoare a razboiului si tot ele au misiunea de a ne aduce la realitate. O viata de dupa imagine nu li se asigura, insa. Sunt de moment, ca niste naluci si se dizolva dupa lasarea cortinei, devenind acei eroi necunoscuti pe langa a caror statuie trecem zilnic, fara sa realizam ca si ei au fost persoane reale. Ramasitele filmului vor dainui insa intiparite in memorie, lasand loc de contemplatie si gandire, chiar daca personajele actiunii le trecem usor cu vederea. Oroarea razboiului, desi e un razboi vestic si mult mai profesionist fata de tot ce am vazut in productiile rusesti de exemplu, ramane cu tine si te va marca profund. Nu e mizerie, nu e umilinta, nu e dezumanizare in cel mai profund grad, insa e frica; acea spaima aidoma mortii. In fond, acesta este si dorinta acestei ultime productii marca Nolan C.; de a nu iti umple capul cu povesti particulare. Solidaritatea si patriotismul, dar nu cel verbal ci unul practic, aplicat, sunt cheia acestei constructii de proportii aproape epice. Totusi, acel moment usor lacrimogen, trage filmul spre stereotipurile blockbuster-elor. De apreciat ca se incadreaza in limite acceptabile, ca dimensiune. Prezentele feminine in film, tind spre zero. In afara celor doua figurante, care au si cate o replica, nimic. Iar asta iarasi e bine. Si nu, nu sunt misogin, doar ca vreau sa vad un film adresat publicului masculin, despre semnificatia razboiului si nu despre clisee clasice de indragostiti, care poarta poza iubitei, mototolita, in captuseala mantalei. E un timp si pentru astfel de momente, dar nu acesta surprins in in aceasta productie. Am citit multe laude referitoare la coloana sonora. Sincer, eu nu am prea sesizat-o pe parcursul vizionarii. In afara unor acompaniamente care amplificau actiunea, sunete in crescendo mai mult decat muzica in adevaratul sens al cuvantului, nu am sesizat altceva. Sau poate am fost eu prea prins cu de-ale razboiului si nu am mai dat atentie acestui aspect, desi ma indoiesc. Mi-a placut totusi acel ritm cardiac pe care fondul sonor l-a asigurat. Parea o bataie de inima din ce in ce mai rapida, gata-gata sa iti sparga pieptul, timpanele ori creierul. Toata aceasta orchestratie contribuie la cresterea tensiunii si nu diminueaza cu nimic starea de razboi care te cuprinde inca de la inceput. Concluzie: Un film despre evenimente reale, care te propulseaza in cel mai natural mod cu putinta, direct in mijlocul faptelor. Senzatia apasatoare de prezent este de neinlaturat si prin ea descoperi camarazi de arme care sunt la limita sanatatii mintale, asemeni tie. Groaza, stresul, frica, lasitatea – sunt toate omniprezente, iar asta intareste placerea sadica a vizionarii. Peste toate, ca un topping, vine sunetul – atentie, doar cel din sala de cinema – sunet autentic, ce iti va face sa iti inghete sangele in vene. Nota 8,11 pentru un film deosebit, realizat de un prodigios regizor, mereu tanar si nelinistit. Big Like Nolan !

1 1

hitman78

08.09.2018

Film de regizor exceptional de bine realizat.In abordarea lui Nolan nu avem oameni sfartecati sau marea inrosita de sange ca la Spielberg sau Mel Gibson si nici o poveste emotionanta practic spectatorul este aruncat direct in focul luptei atat la sol,pe mare si in aer.Sunetul si efectele vizuale sunt extraordinare si de un realism coplesitor si ce face Nolan cu camera te lasa cu gura cascata.Cel mai bun film al anului cu siguranta si cel mai bun regizor,nu stiu cine ar putea sa-l bata.Nota 10

0 1

andystarx

08.09.2018

Raman la impresia ca filmul de anul trecut despre acelasi subiect si aici ma refer la razboi-Hacksaw RIdge,a fost mult mai bun ! Aici pot sa apreciez o regie buna,si o coloana sonora,superba,a maestrului HAns Zimmer,care ne a obisnuit in colaborarile cu Nolan,dar poate sa fi fost mai mult un spectacol vizual,asa ca un documentar,oricum gusturile nu se discuta,insa nu mi se pare ca a excelat ! De la Nolan,am pretentii foarte mari ,filme ca Interstellar si INception cu greu se vor mai face !

1 0