Fanny och Alexander

Fantasy, Dramă, Mister (Sweden, Germany, France)

Ingmar Bergman

Cinematograph AB, Tobis Filmkunst, Svenska Filminstitutet, SVT

17 Decembrie 1982

8 Iulie 2020

La sfarsitul anului 1907 si inceputul anului 1908, in orasul suedez Uppsala, fratii Alexander si Fanny traiesc in casa confortabila si plina de afectiune a parintilor lor - actorii Oscar si Emilie Ekdahl. In timpul unei repetitii la piesa de teatru "Hamlet", Oscar se imbolnaveste si moare, la scurta vreme de la aceasta tragedie Emilie recasatorindu-se cu chipesul si vaduvul preot Edvard Vergerus si mutandu-se impreuna cu copiii in locuinta acestuia. Numai ca preotul se dovedeste a fi un tiran sadic, caruia ii place sa-i chinuie pe sotie si copii prin aplicarea unor reguli de o severitate extrema, motiv pentru care Emilie, Alexander si Fanny se simt prizonieri intr-o inchisoare austera. Bunica Helena Ekdahl il roaga pe vechiul ei prieten si iubit Isak Jacobi sa-i rapeasca pe Fanny si Alexander din casa tatalui vitreg, iar negustorul evreu de antichitati ii ascunde pe micuti intr-un cufar si ii scoate pe furis din locuinta lui Edvard Vergerus. In pofida amenintarilor si a tentativelor de mituire la care il supune familia Ekdahl, preotul refuza sa divorteze de Emilie, motiv pentru care femeia ii da un sedativ si evadeaza din casa in timp ce sotul doarme, in urma sa izbucnind un incendiu in care preotul isi pierde viata.

cristi_r

08.09.2018

maestrul dramei Ingmar Bergman reuseste prin acest film sa ne introduca intr-o lume a visului,ideilor,iluziilor...totul pe fondul unei familii traditionaliste suedeze in cadrul careia intelegerea,dragostea si bucuria de a trai se intrepatrund,creand un univers plin de viata si de mister,amenintat doar de lumea exterioara plina de rautate si de fatidica moarte.

1 0

GeorgeLazar

08.09.2018

Desi nu prea i-am apreciat filmele lui Bergman, asta iese in evidenta major. Nu mai avem parte de gesturi irelevante si monolog plictisitor, ci de o drama epica in tot sensul cuvantului. In prima parte(se numeste introducere, dar dureaza o ora) da impresia de film usor, urmand ca in continuare sa devina foarte tensionat. Filmul nu este tocmai realist, fiind si structurat sub forma de lupta bine-rau. Povestea tanarului Alexander, pe langa actiunea principala, e presarata cu elemente magice, putin umor si (evident) probleme existentiale.In sfarsit Bergman a avut parte de buget si s-a simtit MULT.

2 3

mateicoman

08.09.2018

Un film de mare valoare ce arata zbuciumul interior al omului intr-o creatie de mari dimensiuni, rod al unei munci asidue. Ni se prezinta mari probleme cu care se confrunta omul, cu vaste implicatii de tot felul si in toate planurile vietii unei familii, alese ca purtatorea tuturor ideilor si aspectelor vizate de autorul filmului.

1 0