Comedie, Dramă (Germany)

Werner Herzog, Sam Raimi

Werner Herzog, Herbert Achternbusch

Werner Herzog Filmproduktion

12 Noiembrie 1976

8 August 2020

<p><span style="text-align: justify; background-color: white">Suntem într-o mică localitate din </span><span style="text-align: justify; background-color: white">Bavaria</span><span style="text-align: justify; background-color: white"> secolului XIX. Viaţa și bunăstarea locuitorilor depinde exclusiv de fabrica de sticlă, și în special de sticla roșie-rubinie produsă acolo. Singura persoană care cunoștea secretul fabricaţiei moare înainte de a-l dezvălui spre disperarea proprietarului, dar și a celorlalţi oameni. Speranţele tuturor se vor îndrepta spre Hias, un păstor care trăiește cea mai mare parte a timpului singur în munţi și care are darul profeţiei. Acesta însă nu vede decât în viitor, atât  cel imediat, cât și cel al omenirii(printre evenimentele pe care le “vede” numărându-se cele două războaie mondiale și sfârșitul lumii). Viziunile sale, comportamentul bizar al locuitorilor și obsesia proprietarului pentru descoperirea secretului sunt câteva dintre coordonatele unui film în care acţiunea trece în plan secund.</span></p><p> </p><p style="text-align: justify" class="MsoNormal"><span style="font-size: 9pt; background-color: white; font-family: Verdana"> </span></p><p> </p><p style="text-align: justify" class="MsoNormal"> </p><p> </p>

Christ

08.09.2018

In “Herz aus Glas”, Herzog exceleaza in producerea unei stari si atmosfere pline de ermetism, de un puternic caracter conceptual – descrie cu mare maiestrie un spatiu misterios, fascinant si intens, cu un aer gotic german in care primeaza ideea de apocaliptic, de sfarsit al lumii. Circumstantele din acest cadru apocaliptic sunt bizare; povestea este alegorica: o fabrica de sticla da faliment cand proprietarul ei, un maestru sticlar pastrator al secretului sticlei rubinii, moare nedivulgand formula speciala si lasand si satul care depindea de aceasta de izbeliste. Pesonajul principal este Hias, un profet nebun ce prevesteste sfarsitul lumii, dar a carui sanatate mentala este interpretabila, avand in vedere ca cele spuse de el se adeveresc la un moment dat. De asemenea, actorul care-l interpreteaza este singurul din distributie nesupus hipnotizarii. In ciuda atingerii geniului cu care este construit filmul, de la structura pana la tema si cadrul pictat cu finete in secvente aproape statice ( ce pot fi confundate cu tablouri ale marilor peisagisti), jocul actorilor poate parea mecanic si rece, aproape robotic datorita starii de hipnoza careia au fost supusi aproape toti. In loc sa sufoce filmul cu efecte vizuale pompoase sau orbitoare si metafore, simboluri-cliseu, Werner Herzog creeaza imagini enigmatice si nelalaocul lor, dar sincere, ce sunt sustinute doar prin ele insasi. Jocul actorilor hipnotizati si aflati in stare somnambulica este doar un “element” care accentueaza imaginea. Totusi, un procedeu de disectie a operei create de Herzog nu-si are rostul, ar risca sa diminueze esenta si sa ucida spiritul in care a fost creat si menit sa inspire. “Herz aus Glas” este un film straniu care trebuie privit si simtit, in niciun caz un film “la care te uiti”.

13 6

Salmoksis

08.09.2018

Daca pasarile vin din Orient, lepadandu-si fecalele in mare, daca piticul este sangele si uriasul este Marele rubin, daca animalele intra in biserici si se hirotoneste episcop un tap, atunci toata aceasta metafora nu face decat sa ma bucure.

3 3

A.

08.09.2018