Vera Films S.p.a.

9 Februarie 1970

24 Iulie 2021

Un detectiv-șef de la secția omucideri își omoară amanta și lasă, în mod voit, dovezi care să ducă la el.

Juristul

08.09.2018

"Anchetarea unui cetatean mai presus de orice banuiala" face parte din "Trilogia puterii",sub regia lui Elio Petri, alaturi de "Clasa muncitoare merge in paradis (Palme d’Or - 1971)" si "Proprietatea nu mai e un furt".Scenariul scris tot de Elio Petri, impreuna cu Ugo Pirro,schimba maniera neorealismului lui Michelangello Antonnioni, aducand o nota noua aspectului de "Crima-Ancheta".Asasinul,interpretat intr-o maniera de Oscar,de catre Gian Maria Volonte,este chiar "Seful Departamentului de Omucideri din cadrul Politiei"si tocmai a fost promovat ca "Sef al Securitatii de Stat".Cum nu exista crima perfecta,dupa ce isi ucide amanta,acesta se intalneste la plecare,pe holul blocului,cu un student.Culmea ironiei, seara,chiar el este acela care revine sa ancheteze cazul,prin postura sa de Politist criminalist.Il ancheteaza chiar pe studentul care il vazuse si modul in care il priveste acesta in timpul interogatoriului,il face pe ucigasul-politist sa isi simta adevarata sa vinovatie.Desi in final EL isi recunoaste vina printr-o scrisoare,declarand chiar verbal,superiorilor sai,adevarul, ramane "nepedepsit".De ce?Dintr-un adevar pe atunci,"neverosimil",acum in plina "actualitate: "Orice impresie ne-ar face, este un slujitor al legii, apartine deci legii si scapa judecatii omenesti”(dupa un vechi principiu al lui Kafka).Elio Petri a reusit sa demonstreze in acest superb film faptul ca societatea este absurda.Dandu-si seama ca,tocmai aceasta anomalie,nu poate sa nu frizeze absurdul,regizorul introduce momente tragi-comice,pe parcursul actiunii.Gian Maria Volonte, interpreteaza la perfectiune un rol destul de dificil. Mimarea nevinovatiei si asumarea acestui complex sunt bine punctate de actorul italian,care isi dovedeste inca odata talentul de netagaduit.Muzica lui Ennio Morricone,este perfect adecvata scenariului.Un film ce va ramane in Arhiva de Aur a Cinematografiei.

1 1

Bibi_TM

08.09.2018

Un scenariu foarte original, ne spune povestea unui inspector de poliție respectat, care comite o infracțiune și lasă în mod deliberat indicii doar pentru a afla cât de mare este reputatia lui de "cetățean mai presus de orice suspiciune".

0 0

recoll

08.09.2018

Un subiect mai rar intalnit in filme si tot cam atat de rar in realitate...daca logica spune ca un criminal incearca sa isi ascunda urma pentru a nu fi prins...personajul nostru "Il Dottore" face tocmai contrariul ,luptandu-se pentru a fi prins de catre colegii sai politisti. Filmul este o satira la adresa societatii mai ales a faptului ca cei care detin "putere" scapa fiind vinovati iar ceilalti oamenii de rand uneori sunt acuzati chiar si pe nedrept,acuzati de fapte pe care nu le-au facut. Filmul este coerent in poveste si usor de priceput,de fapt daca citim descrierea de pe site este ca si cum am fi vazut tot filmul,insa ceea ce il face complicat asemeni scrierilor lui Kafka ramane maniera si subiectul abordat! Filmul respecta tiparul filmelor facute in anii 70',filme care in ultimul timp au inceput sa imi placa din ce in ce mai mult...pot spune ca filmele facute in perioada 70'-90' sunt cu mult peste ceea ce se produce astazi; bine voi fi contrazis de catre fanii sf si cei care in afara de efecte speciale nu doresc sa vada altceva la un film ptr. simplul fapt ca nu ar intelege...dar este opinia mea pe care o scriu,o argumentez si o semnez. Interesant este insa faptul ca acest film ca si altele din acea perioada (probabil era un curent ) are doua finaluri , unul in care personajul scapa basma curata si celalalt in care nu scapa.

3 1