Kapitalism - Reteta noastra secreta (2010)

Kapitalism: Reteta Noastra Secreta

Documentar (Romania, France, Belgium)

Alexandru Solomon

23 Aprilie 2010

23 Aprilie 2010

Pornind de la ideea fictiva ca fostul dictator Nicolae Ceausescu ar face o vizita prin Romania anului 2009 si s-ar declara satisfacut de faptul ca persoanele din nomenclatura comunista s-au descurcat excelent si in capitalism si ocupa functii importante in structurile actuale ale puterii de stat, filmul "Kapitalism - Reteta noastra secreta" incearca sa raspunda la intrebarile cum s-a transformat capitalul de stat in capital privat si cum au facut primul milion de dolari moguli precum Dinu Patriciu, George Copos, George Becali, Dan Voiculescu, Dan Diaconescu, Ioan Niculae, George Padure sau Dan Ioan Popescu?. Miliardarul Dinu Patriciu, care a infiintat in anul 1990 prima firma privata din Romania si anume biroul de arhitectura Alfa si care a obtinut 2 miliarde de euro din vanzarea companiei Rompetrol, sintetizeaza evolutia capitalismului romanesc desenand pe o coala de hartie un rechin, o balena si o caracatita. Ioan Niculae, patronul firmei de ingrasaminte chimice InterAgro, recunoaste ca a activat in politia secreta comunista si ca a speculat dupa Revolutie cunostintele dobandite cat timp a lucrat in comertul exterior. George Padure, celebru in anii '90 prin societatea Gepa Electrocenter, este un afacerist a carui cariera a intrat in declin si care detine in prezent un magazin de mobila nerentabil, pe care intentioneaza sa il inchida. Dan Diaconescu este considerat un model de succes in mass-media, castigand 15 milioane de euro din postul de televiziune OTV. Ovidiu Tender si Sorin Ovidiu Vantu, care au refuzat sa fie intervievati, apar numai in imagini de arhiva de cand erau cercetati de catre DNA in afacerile RAFO Onesti si respectiv FNI.

mdomnita

08.09.2018

Romania este o tara adormita, linistita. Nimic nu mai surprinde pe nimeni. Totul e posibil. (Dan Diaconescu) Filmul acesta m-a impresionat și a fost mult peste producțiile românești din ultima vreme. Chiar dacă e un fel de documentar cu elemente comice și politice, deci nu e genul de film care va fi apreciat de toată lumea, filmul prezintă o situație foarte realistă. Modul în care Solomon ”face mișto” de mogulii din țara noastră, deși destul de subtil, e excelent. După ce am ieșit de la film am discutat vreo 2 ore despre ceea ce am văzut. FIlmul prezintă cu date reale niște situații pe care toți le cunoaștem într-o mai mare sau mai mică măsură. Animațiile stop-motion făcute cu piese gen LEGO și desenele de pe hârtie care sugerează modul în care s-a dezvoltat țara noastră după 1990 au fost excelente și au reușit să prezinte foarte bine niște situații economice și politice cunoscute care ne afectează pe toți, fără însă a spune direct acest lucru. Singura problemă a lui ar fi că unele personaje sunt prezentate într-o lumină mai bună decât altele, dar asta cred că depinde mult și de ce au spus și de cum s-au prezentat ei înșiși la interviurile făcute pentru film. George Pădure a fost probabil cel mai bine prezentat dintre ei, iar Dinu Patriciu a fost cel mai colaborativ. În concluzie, filmul trebuie văzut și mă mir că are atât de puține (adică nici unul) comentarii și note aici pe site. Probabil e din cauză că tema se adresează în general persoanelor care au văzut și au înțeles situația din acea perioadă, care acum sunt undeva peste 40 de ani. Eu pot doar să privesc înapoi și să compar cu ceea ce am aflat din cărți și de pe la TV, în 1990 încă eram la grădiniță.

6 3

Mikaitza

08.09.2018