Régis Wargnier

Vertigo Productions, Skyline Films, France 2 Cinéma

13 Aprilie 2005

29 Noiembrie 2021

Dyers_Eve

08.09.2018

Ce ti-e si cu evolutionismul asta ! Sustinand ca omul nu este o prezenta distincta in registrul creatiei, ci doar un animal ceva mai evoluat, adeptii evolutionismului se vad nevoiti sa explice diferentele enorme intre om si celelalte specii (in special primatele). Ca atare, se vor stradui decenii in sir sa gaseasca "veriga lipsa" din lantul evolutiei de la animal la om (n-au gasit-o nici azi, dar asta nu-i impiedica sa debiteze cu aplomb aceleasi teze). In acest context trebuie inteleasa actiunea filmului. La sfarsitul secolului XIX, trei oameni de stiinta scotieni vor sa demonstreze ca au gasit aceasta veriga lipsa. In acest scop, vor organiza capturarea a doi pigmei (barbat si femeie) si aducerea lor cvasi-clandestina in Scotia pentru a fi studiati. Insa parerile lor incep sa difere pe parcurs. Doi dintre ei raman fideli ideii ca au de-a face cu niste animale (deci lipsiti de drepturi civile), iar investigatia lor stiintifica se limiteaza la masuratori strict fizice (dimensiunea craniului, unghiul facial etc). Cel de-al treilea e din ce in ce mai convins de faptul ca micutele fapturi sunt totusi oameni, in sensul deplin al cuvantului (au inteligenta, limbaj articulat etc). Ambele tabere sunt dispuse sa faca orice pentru a-si sustine punctul de vedere. Pana unde se poate ajunge, ramane de vazut. E un film "epic" (cum i-au zis cei de pe IMDB), ce merita cu siguranta vazut.

0 2

jurnalistul

08.09.2018

Pe langa peisajele superbe ce apar ca fundal în film, aş remarca jocul actorilor şi muzica specială. Subiectul, sensibil fără discuţie, cu referire la prejudecăţile şi primitivismul cu care "înalta" societate britanică privea lumea şi oamenii de dincolo de ocean, întregeşte imaginea unei pelicule reuşite. Aspectele pozitive, precum transformarea machiavelicei Elena Van den Ende în suportera pigmeilor, sau încercarea doctorului Dodd de recunoaştere a posibilităţilor emoţionale ale celor doi, par a se situa pe coordonate de nivel kitch, dar dacă încă mai apreciem valori morale pozitive, le putem considera ca exemple. Ştiinţific nu s-a dovedit încă traseul sau curba evoluţiei umane, aşa că ne putem gândi şi la varianta propusă de regizor ca una acceptabilă. În final, un film demn de critici mai bune şi o idee la care putem marja.

1 1