Thriller, Dramă, Mister (Germany, United States of America)

Ingmar Bergman

Ingmar Bergman

Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF), Bavaria Film, De Laurentiis, Rialto Films

28 Octombrie 1977

8 Iulie 2020

<p>Actiunea se petrece in noiembrie 1923, in Berlinul lovit de saracie ca urmare a pierderii suferite in razboi.  Abel Rosenberg este un acrobat evreu betiv si somer. Cand dupa o lunga perioada de depresie, Max, fratele lui Abel se sinucide, Abel impreuna cu fosta sa cumnata. Manuela, dansatoare de cabaret si prostituata de ocazie, se muta intr-un mic apartament langa clinica profesorului Hans Vergerus si sunt obligati de circumstante sa accepta oferta acestuia de a lucra in cadrul clinicii. In timp ce lucreaza aici, Abel descopera adevarul din spatele cercetarilor lui Vergerus si experimentele diabolice efectuate de acesta pe cobai umani, experimente comparabile cu cele efectuate in lagarele de concentrare naziste.<br />Filmul descrie tulburarile politice, brutalitatea nazista in crestere si decaderea morala generala a perioadei, in imagini foarte grafice.</p>

Masenka

08.09.2018

Sa dam Cezarului, ce-i al Cezarului , chiar daca ochiul este doar al unei diletante....I.Bergman este un mare regizor si din nefericire, prea putin curtat ( la capitolul ''comentarii'').Surprinzator, in acest film, am gasit un Bergman mai putin criptic,mai comprehensibil si o renuntare partiala la temele grele, existentiale , la acele chinuitoare retorici care-ti spulbera linistea noptilor. Ca reper temporar, alege luna fatidica germanilor: noiembrie. Si un an:1923, anul primei zvacniri a lui Hitler , al primului esec : puciul de la berarie.O Germanie paralizata de haos,terorizata de o spaima incomensurabila,mizerie si decadenta . O Germanie secatuita de plata despagubirilor de razboi si o demoralizatoare devalorizare a marcii.O Germanie ''fara mersul trenurilor afisat'',o tara in care ''nimic nu functioneaza decat teroarea''. Imi amintesc inceputul filmului(scena se repeta si la final):genericul curge pe fondul unei mase amorfe de oameni ,oameni inerti, oameni tacuti, oameni speriati,oameni lipsiti de prezent si viitor.Inclin sa cred ca avem un personaj colectiv, Abel Rosenberg fiind doar un exponent, un ales sa ne vorbeasca despre drama lui.Sosit doar de o luna in Berlin,artist de circ, de 35 de ani, betiv si somer, intr-o sambata seara de 3 noiembrie preia cina de la propietareasa,arunca o privire la mesenii germani de la parter, zambeste usor, ca apoi, cand deschide usa camerei sale sa fim toti martorii unei scene de cosmar.Alt personaj , alta drama, fosta cumnata a lui Abel, frumoasa si fragila Manuela,dansatoare de cabaret si .....mai lipea si niste timbre la o firma ( interesanta sintagma pentru prostitutie ocazionala).Tensiunea creste progresiv, la fel si conflictele , dialoguri care-ti taie respiratia, taceri lungi in care preiei mesaje grafice..atat de graitoare... Sunt cateva scene care socheaza si te lasa fara aer, descriind sugestiv fie personalitati deviante, fie marea saracie a vremurilor(:disectia efectuata de Vergus pe o pisica vie pentru a-i arata lui Abel cum bate o inima, calul acela transat in plina strada si femeia care se indreapta spre Abel, cu mainile pline de carne).Apoi, acea rugaciune''speciala, extraodinara scena,Manuela ,purtand in sange o ''vina prea mare pentru ea'',langa un preot, care se scuza pentru apatie si indiferenta .''Noi locuim atat de departe de Dumnezeu, incat el nu ne aude cand ii cerem ajutorul.''In final ni se dezvaluie semnificatia ''oului de sarpe'' intr-un monolog scris cu multa arta. Experientele naziste, cu thanatoxin si kapta blue efectuate in numele stiintei ,le trec sub tacere. Descoperiti-le singuri. Va recomand acest film.Dupa ce il urmariti, prima senzatie va fi una de usurare, criza lui 2010 o sa vi sa para un fleac, chiar si pe politicieni ii veti privi cu mai multa ingaduinta. enjoy!

3 1

mateicoman

08.09.2018

Urmarind acest film am avut deseori senzatia unui film mai usurel, neobisnuit manierei cu care ma obisnuisem la acest regizor, dar pana la urma si acesta se dovedeste a fi un film valoros, tratand multe subiecte demne de luat in seama dincolo de povestea filmului. Filmul descrie o stare generala in care se afla lumea, de criza. De fapt, in anii in care a fost facut filmul cineastii au initiat un adevarat curent pe tema violentei. Interesanta comparatia titlului filmului cu vremurile ce urmau sa vina. Nota: din doua cifre!

1 0