Nagy

08.09.2018

Un film incredibil, poate cel mai bun al anilor 90.......

1 5

Gabi-28

08.09.2018

Dupa ce armonii celesti din Werckmeister harmóniák (2000) ne-au ridicat la inaltimi la care doar cele mai inzestrate suflete erau capabile sa auda acordurile perfect echilibrate ale simfoniei cosmice, Bela Tarr ne impinge spre prabusire inapoi pe pamant cu acest Satantango deprimant si mizer. Iar cazatura din paradis va fi atat de puternica incat ne va ingroapa pana la brau in tina si noroi, afundare in noroi la propriu dupa cum vedem in film. Atmosfera plumburie, ploaia continua si glodul sunt pretutindeni. Impresionabil pentru altii, eu care am si vazut cu proprii mei ochi si nu de putine ori un astfel de peisaj prin satele romanesti, nu prea imi pot face o imagine poetica, apocaliptica asa cum este ea perceputa de critici. Asta ar insemna ca toata aceasta lipsa de civilizatie, de conditii minime de trai si de mizerie autentica, toate neajunsurile deci, sunt elemente sublime din viata satului romanesc. Si nu e deloc asa! Viata e trista si imbacsita in aceste sate; lumea este marginita si napastuita. Nu e nici un pic de poezie in tot acest tablou funest. Cam asta e si senzatia pe care am incercat-o parcurgand cele peste 7 ore ale acestui Tango al Satanei sau SátánTangó. Stilul unic al regizorului maghiar e elocvent si perfect incadrat in acest film. O exemplificare mai buna a atemporalitatii nici ca se putea. De la durata filmului sau cadrele pre(a)lungi care urmaresc mersul locuitorilor satului pe ulitele noroioase, pana la decorul dezolant care parca spune ca aici timpul s-a oprit in loc iar civilizatia urmeaza sa vina intr-un viitor nu prea apropiat, totul denota ca timpul este unicul suveran in acest univers de cosmar. Decadenta umana a contaminat si ea aproape toate personajele povestii. Avem totusi un mesia in persoana lui Irimiás, care "reinviat" din morti, vine sa schimbe satul din temelii si sa-i mantuiasca pe locuitori. Momentul in care decide sa isi faca aparitia este unul de o emotie atroce. Dpmdv episodul sinuciderii copilei infiate este atat de dureros incat e greu de redat prin cuvinte, dar modul in care este el ecranizat nu are seaman ca frumusete. Bela Tarr reuseste sa transceada drama si durerea vorbind in limbi nepamantene, in graiul ingerilor: "Da si-a spus ea. Ingerii vor vedea si vor intelege asta. ... Tot ce se intampla e bun gandea ea... Stia ca ingerii ei erau cei care pregatisera totul pentru ea." - tulburator de frumos. Nu ai cum sa nu simti vazand acele imagini si auzind acest gand al fetei, fiori stabatandu-ti tot corpul, doar de piatra sa fi. Despre interpretare nu sunt in masura sa discut in cazul acestui film. Avand o parere proasta despre astfel de personaje cum sunt cele intruchipate aici, plafonate, dezumanizate si damnate, probabil ca as rasfrange aceast negativism si asupra actingului si nu ar fi corect. Oricum, interesant este rolul doctorului. Este sau nu este el creatorul intregii povestiri? Totul indica spre un astfel de rol al sau, doar ca finalul este oarecum iesit din acest tipar al naratorului. Nota 7,16 pentru un film caracteristic partii de lume din care provine. Din pacate.

1 0

08.09.2018

probabil e o capodopera dar oricat m-am straduit nu am putut sa il vad pana la capat; poate e de vina si starea in care se gaseste la un moment dat cel ce vizioneaza; dar cadrele lente, muzica terifient de apasatoare , peisajul cumplit de cenusiu sunt foarte bine ilustrate.

0 0