Dramă (United States of America)

Robert Mandel

Dick Wolf, Darryl Ponicsan

Paramount

18 Septembrie 1992

15 Mai 2021

David Green este adus de conducerea unui liceu prestigios sa intareasca echipa de fotbal a scolii pentru a putea invinge un liceu rival. David face parte dintr-o familie care apartine clasei muncitoare, asa ca nu se poate spune despre el ca ar fi din "elita", dar resuseste sa-si faca foarte usor noi prieteni. In plus, el este evreu, lucru pe care trebuie sa-l tina secret pentru a nu fi respins de ceilalti. Va reusi el oare sa se adapteze?

sereny7

08.09.2018

Inca un film despre repulsia oamenilor fata de evrei, de parca nu sunt si ei oameni, de parca alte religii nu au dobitoci?! este un film lent, nu exceleaza prin nimic, este bine de-l vazut pentru a vedea mentalitatea oamenilor din acele timpuri. Eu ma asteptam la un film mai complex si la un final mai bun.

1 1

Gabi-28

08.09.2018

... ratata de aceasta pelicula. Un film ciudat. Pare lent si elaborat, dar in realitate actiunea decurge chiar suprinzator de bine si firesc; pare ca nu pune accent pe dramatismul ieftin si cliseistic, dar apeleaza la toate banalitatile ce se intalnesc in filmele ce trateaza outsider-i in scoli de prestigiu si mai pare ca ar fi putin diferit de toate productiile ce i-au precedat si chiar si de cele ce i-au succedat, (depinde ordinea in care este vizionat, eu de exemplu vizionandu-l mai tarziu decat pe Higher Learning (1995), chiar daca data lansarii ar fi recomandat o ordine inversa). Ideea de a umple intro-ul cu mesaje de genul: "nu trebuie sa le explici nimic", "nu le da amanunte despre tine, mai multe decat ar trebui ei sa stie" sau "tine-ti catile (nr. de joc) cat mai aproape de tine", creeaza impresia ca tot filmul va degenera intr-o lupta a personajului principal David, (Brendan Fraser), pentru supravietuire. Dar continutul povestii nu e deloc asa. Aproape de final, de momentul lamuritor in care naratiunea trebuie sa atinga climaxul, se pune pe tapet problema etnica. Iar modul in care aceasta este tratata, plin de snobism si de bigotism, nu face nicidecum cinste unor elevi, cica printre cei mai inteligenti, ai unei scoli de prestigiu. Totul se margineste la "el e evreu" deci, doar el putea sa savarseasca o fapta reprobabila. Si ce deranjeaza la fel de tare ca si acest fel de a dezbate problema e contextul in care aceasta asa zisa judecata, se produce. Un fel de tribunal ad-hoc, o adunare solemna, cu o traditie uriasa in spate, dar in care punctele de vedere se exprima in maniera pe care am expus-o mai sus... bagatelizeaza toata ideea de corectitudine, de mandrie si cavalerism ce se proclama la tot pasul intr-un astfel de mediu elitist. Sincer, dupa ce am vazut toate acele discursuri despre conditia precara si clasa muncitoare din care provine David, speram ca filmul sa trateze exact aceste aspecte si nu cel al apartenentei religioase. Era mult mai interesant sa asistam la o confruntare intre mentalitati, intre orgolii sau stiluri de educatie si viata decat aceasta deturnare de atentie ce o reprezinta conditia de evreu. Sa fim seriosi! Erau anii de dupa razboi, evreii ce se refugiasera si-au gasit o noua patrie primitoare pe continentul Nord-American si totusi, niste mucosi ochelaristi erau mai nazisti decat insusi conducatorul suprem. Aiureli tipice politicii studiourilor care urmaresc doar sa atinga puncte sensibile si atat. Nu sunt deloc interesate de substanta sau sa aiba si continut in discurs. Mult mai ok mi s-a parut latura povestii dedicata preblemei scolare a lui Charlie din Scent of a Woman (1992), desi si acolo e o doza mare de patetism. Interpretarea si pleiada de actori ce ulterior aveau sa devina nume sonore ale industriei, reprezinta un subiect bun de analizat. Insa despre Brendan Fraser, cel ce detine rolul principal, nu consider ca se merita o discutie aparte. In fond, prestatia lui de aici nu este una de retinut, iar cariera sa, spre deosebire de a celorlalti colegi de cast, nu a explodat dupa acest film. Un actor ce are in 25 de ani, 2 prezente in filme mai acatarea, dar si acolo doar roluri secundare, nu mi se pare ca a crescut enorm. Nici Chris O'Donnell nu a rupt gura targului, dar totusi, acest Cod al Onoarei, l-a recomandat sa devina co-star alaturi de Al Pacino. Matt Damon, Ben Affleck si chiar Cole Hauser sau Randall Batinkoff au avut ascensiuni destul de evidente, in cazul primilor doi chiar spectaculoase. Despre regie sau alte departamente tehnice, nu doresc sa mai discut atata timp cat, eu consider ca intregul film s-a ratat pe o gandire total gresita si intentionat "trantita" in scenariu aspect ce nu a fost imbunatatita deloc in procesul de filmare-regizare. Nota 6,63.

0 0