Fragii Salbatici

Smultronstället

Dramă (Sweden)

Ingmar Bergman

Svensk Filmindustri (SF)

24 Octombrie 2020

<p align="left">Batranul profesor Isak Borg urmeaza sa fie premiat de catre Universitatea din Lund pentru intreaga sa cariera medicala. In ultimul moment el schimba planurile de calatorie si, in loc se mearga cu avionul, prefera automobilul personal. Impreuna cu el calatoreste si nora sa Marianne. Pe drum ii arata acesteia casa de pe malul unui lac unde obisnuia sa-si petreaca verile in copilarie si tinerete, prilej de amintiri ale primei sale iubiri. De acolo pana la destinatie vor fi insotiti si de catre un grup de tineri, o fata si doi baieti, aflati in drum spre Italia. In drum, profesorul isi viziteaza si mama in varsta de 96 de ani si retraieste, in plan oniric, o parte a greselilor vietii sale. Nora ii marturiseste ca este insarcinata dar fiul sau nu-si doreste copilul, ca urmare a copilariei nefericite avute in familia profesorului.</p>

08.09.2018

Una din cele mai reusite drame filosofice ale cineastului suedez, a constituit o opera capitala a cinematografiei de monolog interior. Lucrat cu mijloace aparent traditionale, filmul izbuteste inaintea altor experiente ale cinematografiei contemporane sa transcrie desavarsit gandul in imagini si sunete. Un document uman, cald, matur, impregnat de intelepciune, echilibru si geerozitate. " Ursul de aur" la Berlin / 1958 si nemurirea in mintea cinefililor incununeaza aceasta imansa creatie artistica!

6 1

daphne

08.09.2018

Intr-adevar, acest film ramane in memoriile noastre dupa ce e vazut probabil pentru toata viata. Aceasta pelicula, avand ritmul ei mulcom, insa totodata o tensiune existentialista continua, face cinefilului avid de reprezentari complexe, in imagini, ale problematicilor esential-existentiale o mare satisfactie. Batranul Isak poate fi un bun profesor pentru fiecare dintre noi prin prisma experientei sale deosebite de viata, in urma erorilor facute in timp si dupa reflectiile sale profunde. Isak Borg este unul dintre putini care reusesc sa-si inteleaga erorile fundamentale inca din timpul vietii. Ajunge in acest punct prin forta propriei sale ratiuni si prin empirism. Vreau sa mai remarc un singur lucru in legatura cu acest film deosebit: Bergman pune foarte sincer si deschis in acest film o problema nu numai general umana dar si cu un anumit specific, si-anume, ia in discutie raceala sufleteasca, egoismul tipic scandinav. Destul de putini regizori au venit asupra acestei probleme. Acum cativa ani un alt autor suedez - regret ca nu-i stiu nici numele si nu mai retin nici titlul peliculei sale (filmul sau a fost difuzat cu ani buni in urma la Telecinemateca de pe TVR1) - lua un premiu in Europa cu un film care arata acelasi lucru: plictisul hibernal scandinav, pasiunea sufleteasca rara. In final doresc sa apreciez in mod deosebit comentariul Doinei1952 asupra acestui film, dumneaei subliniind foarte succint calitatile acestui film special.

4 1

DaRulor

08.09.2018

A trecut multa vreme de cand nu m-am mai uitat la nici un film, cu atat mai putin un film vechi. Filmele "la moda" care ruleaza acum in cinema sunt de asa natura incat poti considera filmul ca fiind vazut, din momentul in care vezi afisul, firul actiunii si mesajul fiind penibile. Nu pot sa ma uit la un film pentru efecte speciale acesta fiind singurul motiv ramas sa vad un film gen "Avatar", care din pacate cred ca va lua premiul Oscar, premiu care sa autodegradeaza an de an. Filmul Smultronstället, este un film suedez primul pe care il vad avandu-l ca regizor pe Ingmar Bergman si spre bucuria mea este un film care imi cere sa caut si alte filme de acest regizor. Ca recomandare, sa nu va asteptati la "Razboiul Stelelor", dar daca va plac in special dramele (si cand spun drame nu ma refer la telenovele, ha-ha) merita cu siguranta vazut. Personal cred ca Victor Sjöström joaca de-a dreptul fabulos iar regia filmului este impecabila, chiar daca trateaza un subiect existentialist. Nu imi ramane decat sa va urez vizionare placuta, ca filmul trebuie vazut.

1 1