The Adventures of Baron Munchausen

Acțiune, Aventuri, Comedie, Fantasy, Familie (Italy, United Kingdom)

Terry Gilliam

Allied Filmmakers, Laura Films, Prominent Features, Columbia Pictures

7 Decembrie 1988

23 Iunie 2021

"Aventurile baronului von Munchausen" este o cavalcada de schite, sau ,sketchuri' si basme hazoase, dar cu un umor usor-- foarte deosebit de comediile consacrate si ,,dure" din stilul Monty Python-- si care urmareste cariera de mincinos sarmant a baronului. Personaj fabulos, baronul incearca sa potoleasca un razboi pe care tot el l-a pricinuit. In urma unui incident care implica folosirea unui tun, el calatoreste pana in stratosfera pe o ghiulea de tun, iar apoi ajunge pe Luna la bordul unui balon. Inapoi pe Pamant, baronul exploreaza maruntaiele unui vulcan, totul pentru a fi, cateva clipe mai tarziu, inghitit de o balena. Desi legenda spune ca povestile baronului sunt minciuni, aventurile sunt prezentate aici ca adevaruri inatacabile, sustinute de martori "seriosi". De un absurd delicios, "Aventurile baronului von Munchausen" e unul dintre filmele care au avut cel mai mare succes la vanzari de casete video, deschizand apetitul producatorilor pentru filmele distribuite in afara retelelor de cinematografe.

Bci2

08.09.2018

Descrierea zice ca: ,,"Aventurile baronului von Munchausen" e o cavalcada de schethcuri in stilul Monty Python." In realitate, filmul est chiar foarte departe de stilul serialului ,,Monthy Pyhton"; i-adevarat insa ca ambele te fac sa razi, dar stilul si modul in care o fac sunt foarte diferite. Umorul baronului von Munchausen (baronul ,,Minciuna") este usor pe cind cel din Monthy Python este pe alocuri chiar dur, abstract si in unele episoade chiar de groaza; umorul din aventurile baronului von Munchausen este de cele mai multe ori de situatii, cel al pythonilor e adesea din conversatii, dar desigur combina umorul de situatii cu cel de conversatii, insa la un mod abstract ce socheaza. Minciunile baronului sunt mai mult din categoria lui ,,Sinbad marinarul." Scenariile sunt --in mod corespunzator-- si ele foarte diferite. Cele cu baronul sunt superb realizate, in stile de poveste, pe cind cele ale pythonilor sunt citeodata de animatie si sunt intentionat foarte simplificate, aproape de caricaturi. Daca ar fi sa aleg o comedie as alege desigur ,,Monthy Python", dar pentru povesti amuzante si placute cu umor, desigur baronul castiga. Iar minciunile, sau povestile, baronului sunt albe, nu cu intentia sa raneasca sau sa jigneasca pe cineva. Actorul John Neville joaca superb rolul lui Hieronymus Karl Frederick Baron von Munchausen, sau mai pe scurt ,,baronul Minciuna", caruia i-a iesit porecla din faptul ca avea inivtati carora le spunea, se zice, povesti cu minciuni. Si treaba asta s-a repetat, iar lumea l-a poreclit ,,Baronul Minciuna". Intr-una din povesti il vedem calare pe o ghiulea de tun, iar ideea este cu aparenta stiintifica in povestirea SF a lui Jules Verne despre o calatorie in luna, precum si de unii cascadori de circ cu actul de ,,omul ghiulea". Povestile baronului sunt fermecatoare, avind cert si o nota de umor, direct sau indirect; ceeace-i cert, deasemenea, este faptul ca filmul adesea starneste risul, iar ,,risul vindeca moravurile". Una din povestile din film este inspirata din mitul grec privind nasterea zeitei frumusetii Afrodita, sau Venus pe numele ei roman; in film vedem cum zeita se naste din spuma marii si iese dintr-o scoica enorma pe mare, iar baronul se pare ca o surprinde pe zeita chiar in momentul in care iese pe neasteptate adulta din scoica... cu ,,costum invizibil"; mare, mare norocos...dar desigur mincinos baronul. Scenariile din film sunt efectiv de milioane de ... dolari, povestile ecranizate sunt minunate nu numai pentru copii--in special povestile cu Afrodita si cea cu sultanul turc, iar actorul principal John Neville s-a intrecut pe sine insusi...spunind minciuni, sau povesti, care delecteaza dar care evident, nu ranesc pe nimeni. A fost nominalizat si la Oscar de o mie si una de ori, si-i dorim sa ia chiar si o singura data premiul cel de aur al cinematografiei, daca nu le-o fi teama unora din comitetele de evaluare sa intre si ei in competitie cu baronul. Halal! ...si la mai mare! Desigur ca merita vazut acest film cu baronul Minciuna (Munchausen).

2 6

Bci2

08.09.2018