The Citadel

2 Iunie 2020

Filmul este o ecranizare după nuvela renumitului scriitor A.J. Cronin publicată prima dată în 1937. Drama din film are drept erou principal--la fel ca și în carte-- pe scoțianul Andrew Manson, un medic internist în Marea Britanie din perioada industrializării. Drama atinge nivele nebănuite prin realismul vieții zbuciumate a medicului. Un șir de tragedii într-un oraș minier din Wales își găsesc un fel de soluție când medicul Manson, frământat de soarta tragică a pacienților lui minieri Welși care mor de tuberculoză, studiază intens pe animale cauzele bolii. El află că boala nu-i legată de fapt de silicoză-- cum se credea pînă atunci, ci de prezența prafului de cărbuni în aerul pe care îl respiră ei în mină. Deci, proprietarii minei ar trebui să-i compenseze și să-i trateze pe mineri pe costul lor, dar aceștia ahtiați doar după profituri n-o fac. Doctorul iese foarte dezamăgit din întâmplările cu minele, iar viața lui conjugală cu soața lui mult iubită, Christine, suferă cumplit. Acțiunea este însă desigur mult mai complexă în film, fiind prezentată cu detalii de viață care re-aduc realist pe ecran drama și tragediile descrise în carte.<br /><br />Atât filmul cât și cartea iau dimensiuni Dickensiene, deși într-o perioadă mai modernă care suferă mult de pe urma industrializării rapide. Morala filmului se aplică și Chinei de azi unde problemele umane din minele învechite chineze sunt chiar mai rele decât cele arătate în acest film.

Bci2

18.03.2010

Spre deosebire de versiunile precedente, această versiune nu atinge nivelul artistic și dramatic deja văzut ăn versiunile anterioare din 1960 și ăn special din 1938. Deși realizat cu tehnici cinematografice, de filmare, mai avansate decât versiunea din 1938, versiunea din 1983 nu a avut același impact ca filmul vechi care fusese nominat la Oscar pentru 4 categorii: Best Picture, Best Actor--Robert Donat, Cea mai bună regie și Cea mai bună editare pentru ecranizare. Filmul nou însă merită văzut în special pentru că pelicula din archiva din 1938 nu-i păstrată în condiție foarte bună, avînd unele defecte de imagine supărătoare. Ar merita să se facă o nouă ecranizare mult mai reușită a Citadelei lui Cronin, poate cu noile mijloace 3D și tehnicile de filmare introduse anul trecut în Avatar (2009). La sigur, ar avea un succes monstru.

2 8