The Martian

Dramă, Aventuri, SF (United Kingdom, United States of America)

Ridley Scott, Tinto Brass, Bob Guccione, Giancarlo Lui

Scott Free Productions, Mid Atlantic Films, International Traders, TSG Entertainment, Genre Films, 20th Century Fox

30 Septembrie 2015

2 Octombrie 2015

În timpul unei misiuni cu oameni către Marte, astronautul Mark Watney este presupus mort după o furtună năpraznică și este lăsat în urmă de echipajul lui. Dar Watney a supraviețuit și este singur pe o planetă ostilă. Doar cu câteva provizii, el trebuie să se bazeze pe ingeniozitatea, mintea și spiritul lui pentru a rezista și găsi o cale să trimită un semnal pe Pământ că este în viață.

08.09.2018

Marele cineast Ridley Scott revine in atentia criticiilor cu The Martian, excelenta adaptarea cinematografica a romanului omonim scris de Andy Weir. Dupa ce in ochii celor mai importante publicatii de specialitate Scott a dezamagit in ultimii doi ani cu Exodus sau The Counselor, lucruriile stau complet diferit in privinta filmului de fata, acesta fiind primit extrem de bine. Iar acest fapt este justificat fara dar si poate. The Martian este un film superb construit, cu o poveste plina de emotie care-ti capteaza toata atentia si nu te plictiseste absolut deloc chiar daca durata filmului este de peste doua ore. Nu exista momente moarte, desfasurarea actiunii este foarte cursiva, debutul filmului este unul direct iar dupa 15-20 de minute situatia atinge un prim momentul critic si devine din ce in ce mai complexa, complicata si tensionata. Ideiile si faptele sunt prezentate foarte inspirat, spuse pe un limbaj doar usor stiintific iar astfel putem intelege exact ce se intampla pentru ca in anumite momente lucruriile ar fi putut fi oarecum confuze. Un fir narativ care ofera o sumedenie de reactii emotionante percepute excelent in atmosfera salii de cinema. Spectatorul traieste evenimentele complicate alaturi de personajul central la o intensitate comuna. Astfel ajungi sa razi alaturi de acesta, sa te bucuri de reusite acestuia sau sa simti singuratatea imensa experimentata. Filmul are si un plan secundar care de asemenea stie cum sa atraga atentia publicului si sa inlature orice semn de monotonie care s-ar putea abate asupra spectatorului. Plan secundar in care emotiile sunt de asemenea la o intensitate apropiata fata de cele traite alaturi de "martian". Schimariile continue dintre aceste doua peisaje se petrec mereu in momentul oportun. Trailer-ul filmului in mare parte pare ca spune totul despre acest film insa lucruriile nu stau exact asa. Pare previzibil inca de la bun inceput insa modul in care povestea este abordata face ca acest detaliu sa nu fie considerat drept unul negativ. In planul central al povestii actiunea se axeaza pe supravieturiea personajului central iar modul in care acest plan este dezvoltat este absolut uimitor si foarte inteligent. Iar in planul secundar regasim vastele incercarii de a-l aduce acasa pe astronautul Mark Watney. Multe personaje cu un impact destul de ok regasim in acest tablou foarte agitat. Filmul este sustinut desigur si de o regie impecabila care surprinde enorm cu un nivel vizual foarte ridicat. Scenele filmate in spatiu au fost absolut geniale, modul in care Marte a fost prezentata iar ideiile de baza au fost impecabil implementate vizual iar miciile detalii fac si ele diferenta desigur. De asemenea Scott reuseste sa fie un narator excelent, sa spuna o poveste complexa intr-un mod inteligent, fara sa fie superficial sau neinspirat. Distributia este una all-star in care fiecare actor primeste atentia necesara atat cat acesta sa nu fie considerat sters. Desigur Damon este in centrul actiunii in mare parte insa si celelalte personaje au o importanta deosebita si chiar mi-a placut cum acestea au fost implicate in desfasurarea actiunii. Matt Damon face un rol extraordinar, acesta dezvoltandu-si personajul intr-un mod excelent. Pare foarte stapan pe situatie chiar daca lucruriile par foarte grave si pline de resemnare. Optimismul acestuia este unul absolut deloc fals, acesta este adus la viata doar datorita inteligentei, inspiratiei si instinctului de supravietuire. Aceste reactii apar la suprafata personajului insa in adancul sufletului acesta desigur ca simte frica, singuratatea si resemnarea. Mark Watney este un personaj croionat excelent de Damon iar acest personaj iti catiga toata admiratia si simpatia pentru modul in care trateaza cu situatia teribila in care se afla. Din distributie il remarc cu mult entuziasm pe Chiwetel Ejiofor care are un aport foarte ridicat in sustinerea planului secundar. Mi-a placut si de Jessica Chastain insa cu adevarat i-am apreciat pe toti actorii importanti care isi aduc contributia in acest film iar numarul acestora este foarte ridicat si nu are rost sa le evidentiez pe toate. The Martian mi s-a parut un film fantastic care m-a entuziasmat si miscat teribil. O poveste apartent simpla si previzibila care reuste cu multa inspiratie sa fie absolut deloc banala si deloc plictisitoare. Optimismul debordant al acestui film este sustinut de o matematica exacta, legiile fizicii, putina chimie si botanica. Superb din punct de vedere vizual, impresionat la nivelul firului narativ, un acting excelent, toate aceste lucruri alaturi de alte detalii semnificative fac ca The Martian sa fie una dintre cele mai importante realizari cinematografice ale acestui an. Recomand cu mare incredere acest film si sper sa va placa enorm. Nota 10 fara nici-o ezitare.

7 6

iulian30

08.09.2018

Desi nu are dramatismul si efectele din Gravity dar are multe replici cu umor,ceea ce condimenteaza filmul,are si efecte ok,interpretarea e destul de buna,coloana sonora acceptabila,cel putin muzica goldies,ceea ce mie personal imi place.La scenariu,si restu protagonistilor,acolo poate se putea ceva mai mult lucra,pana si Jeff Daniels e cam sters,se vede ca e actor de mana a 2-a sa zic asa.Am observat si mici americanisme,si chiar si o greseala,la un moment dat arata modulul ala spatial mult prea aproape de Matt si se vede ca nu a proportionat bine,incat sa se vada ca e in departare,e clar o greseala,si apoi chiar si filmarile astea cu mobilele prin desert,se vede clar ca sint niste jucarii in miniatura prin desert,pare cam ciudat,dar mie mi se par greseli de filmare.In concluzie,e un film bun per ansamblu,cu mici scapari.De la mine un 8

2 2

valy94

08.09.2018

O experienta placuta in 3D . Unul din filmele care a meritat sa fie facut si in 3D pentru ca a dat o alta nuanta filmului . Din punctul meu de vedere Matt Damon la poate unul dintre cele mai bune filme ale lui . Un film plin de dramatism si de emotie . Nu trebuie ratat acest film si daca aveti ocazia sa il vedeti in 3D , ar fi si mai bine !

5 3