Dramă, Comedie (France)

Arnaud Desplechin

Arnaud Desplechin, Emmanuel Bourdieu

Why Not Productions, France 2 Cinéma, Wild Bunch, Bac Films, CinéCinéma, Centre National de la Cinématographie, C.R.R.A.V. Nord Pas de Calais, Région Nord-Pas-de-Calais, Sofica UGC 1, Canal+

16 Mai 2008

23 Ianuarie 2009

<p align="justify">    Abel si Junon Vuillard au doi copii pe nume Joseph si Elizabeth. Victima a unei maladii genetice foarte rare, singura speranta de supravietuire a lui Joseph este un transplant de maduva osoasa, numai ca nici cei doi parinti ai sai, nici sora lui Elizabeth nu sunt compatibili. In incercarea disperata de a-si salva baiatul, Abel si Junon concep un al treilea copil pe nume Henri, care din pacate nu intruneste conditiile necesare pentru a fi donator, iar Joseph se stinge din viata la varsta de sapte ani. </p><p align="justify">    Dupa ani de zile de la survenirea acestei tragedii, familia Vuillard nu pare sa-si fi vindecat ranile, chiar daca intre timp s-a nascut si Ivan, al patrulea copil al cuplului.  Autoritara Elizabeth, care a devenit dramaturg, il salveaza pe fratele ei Henri de acuzatia de frauda, dar ii impune conditia de a disparea pentru totdeauna din preajma lor, incercand sa il tina pe acest cinic - care isi imparte viata intre bautura si femei - cat mai departe de fiul ei Paul, un adolescent cu grave probleme mintale. Atunci cand Junon isi anunta familia ca a fost diagnosticata cu acelasi tip de cancer care l-a ucis si pe Joseph si ca singurii donatori compatibili pentru ea sunt Paul si Henri, nepotul ei Paul incalca regulile impuse de mama lui Elizabeth si il invita pe proscrisul Henri sa petreaca Craciunul impreuna cu ei la casa lor din Robaix. </p>

sergiuseling

08.09.2018

"Un conte de Noel", ca si Rachel Getting Married o comedie neagra despre o familie disfunctionala adunata pentru un moment de bucurie care contrasteaza cu emotiile personajelor. Exista furie, rivalitari, depresie, alcolism, paranoia, adultere si mai multe in cadrul unui moment de sarbatoare si e intotdeauna interesant sa vezi cum gasesc aceste familii momentele de fericire. Mi-au placut si referintele la Shakesperare si A midsummer night's dream si la Vertigo. Personajele sunt foarte placut de urmarit, iar Anne Consigny si Mathieu Amalric in rolul a doi frati ce nu se suporta fac niste roluri de exceptie.

1 1

crazy_bloggera

08.09.2018

E un film care te emotioneaza. O familie reunita de Craciun pentru ca mama sopiilor e bolnava.

1 0

Juristul

08.09.2018

Arnaud Desplechin e creatorul celor mai dense poveşti cinematografice din acest moment în lume, iar Un conte de Noël poate fi vizionat cu aceeaşi voluptate cu care se citeşte un roman bun. Filmul durează aproape două ore şi jumătate şi a fost realizat cu o pasiune debordantă. Cineastul francez nu numai că nu are disponibilitatea de a-şi calcula fiecare mişcare în aşa fel încât să se facă inteligibil tuturor spectatorilor, dar refuză un stil curat, să-i spunem clasic, adoptând conştient un soi de impuritate care conferă autenticitate demersului său artistic. E incorect însă să-l raportezi pe Desplechin la aşteptările publicului fiindcă, deşi nivelul vizual pare o joacă în filmele lui, nu e o joacă cu alţii, ci cu sine însuşi. Subiectul filmelor e însă grav în general la el, Un conte de Noël nefiind o excepţie în acest sens. Junon, interpretată de Catherine Deneuve, suferă de o maladie gravă, singura salvare pentru viaţa sa putând-o constitui un transplant de la unul dintre cei trei copii. Nici Elizabeth (Anne Consigny), nici Ivan (Melvil Poupaud) nu sunt compatibili cu ea, singura speranţă rămânând Henri (Mathieu Amalric). Problema este că Henri a fost practic exclus din familie cu câţiva ani în urmă din cauza neînţelegerilor cu Elizabeth. Deoarece situaţia e gravă, aceasta acceptă să revină asupra deciziei şi îi scrie fratelui înstrăinat, cerându-i să o ajute pe mamă. Cum momentul coincide cu perioada Crăciunului, scrisoarea reprezintă un pretext pentru familie de a se reuni pentru prima oară după mult timp. Aş putea rezuma filmul în câteva pagini şi nu cred că aş cuprinde complexitatea demersului scenaristic al lui Desplechin. Fiecare personaj are propriile poveşti, doar schiţate în film, şi se raportează, cum e şi firesc, diferit la ceilalţi membri ai familiei. Un conte de Noël surprinde doar vârful icebergului acestor vieţi aparent întortocheate, în fapt prin nimic mai spectaculoase decât a oricăruia dintre noi. Desplechin ştie să nu cadă în clişee şi, prin construcţia personajelor, recreează o lume complexă, palpabilă, care poate fi receptată cu toate simţurile. Actorii, toţi, sunt incredibil de fireşti şi de personali, par în permanenţă că îşi joacă propriile roluri. Pentru Catherine Deneuve în special, rolul are o importanţă deosebită, având forţa necesară de a-i retrasa cariera, deschizându-i calea spre partituri viitoare adaptate vârstei sale (65 de ani). Regia e delirantă moment cu moment, Desplechin fiind în poveste, atât emoţional, cât şi vizual, ceea ce creează pentru spectator senzaţia de intruziune, aproape voyeuristică, morbidă în existenţa acestor străini. S-ar putea ca Un conte de Noël să fie filmul anului pe ecranele noastre, aşa că nu îl rataţi. V-aş recomanda însă să nu intraţi în sala de cinema obosiţi, fiindcă povestea francezului vă va solicita într-o mare măsură atenţia.

1 2