Viskningar och rop

Dramă (Sweden)

Ingmar Bergman

Cinematograph AB, Svenska Filminstitutet

21 Decembrie 1972

8 Iulie 2020

In Suedia sfarsitului de secol XIX, casta si iubitoarea Agnes sufera de cancer in faza terminala si este ingrijita cu devotament de catre servitoarea ei Anna. Karin si Maria, surorile mai mari ale muribundei, sosesc la izolata casa de tara in care locuieste Agnes pentru a o consola si a o ajuta pe aceasta sa treaca mai usor peste ultimele zile de agonie. Numai ca Maria este o tanara frumoasa si egoista, care flirteaza cu toti barbatii si care a avut in trecut o aventura extraconjugala din cauza careia sotul ei s-a sinucis, iar introvertita si rezervata Karin se ofileste intr-o casnicie lipsita de iubire, motiv pentru care cele doua surori nu sunt capabile sa-i acorde lui Agnes afectiunea de care are nevoie. Chinurile pe care le indura bolnava nu numai ca nu starnesc mila surorilor, dar le provoaca acestora repulsie si frica si le determina sa mediteze la necazurile pe care le au ele insele. Pe masura ce starea sanatatii lui Agnes se deterioreaza, sentimente indelung reprimate de gelozie, invidie si neincredere ies la suprafata si ameninta sa dinamiteze relatia celor trei femei.

metamorphine

08.09.2018

"Fie ce-o fi, sunt fericita. Nu pot sa-mi doresc nimic altceva. Acum , pentru cateva minute... pot experimenta perfectiunea. Si sunt profund recunoscatoare vietii mele... pentru ca mi-a daruit atat de multe..." Forme geometrice clare. O lectie despre cub, cred. Stanci slefuite si golul dintre ele umplut cu zgomot si tacere. Perfect geometric. Dar nu auster, nu strain... sensuri in fiecare unghi. Secunde de perfectiune. Daca, insa, golul s-ar umple vreodata. Frumusete... logica si poate, ilogica ei. Intr-o ora si jumatate. Intr-o viata. O viata. "To love life... and then to put it away"... Stanci. Poate si pentru ca e scandinav. Culori aprinse, culori puternice. Pure. Si impur. Dual. Plural. Sensuri. Geometrii umane. Spatii. Infinitezimal. Etern in spatii, in spatiu. Bergman.

8 6

Salmoksis

08.09.2018

Pe contur. Cu o penita pe contur. Si cu o umbra pe obrazul, pal, de hartie!

4 4

KingJulien

08.09.2018

Unul dintre cele mai paradoxale filme pe care le-am vazut. 3 surori prinse intre conflict, avere si moarte. Aceste 3 aspecte sunt poate singurele lor puncte comune. Si totusi, zbuciumul si chinurile traite de propria sora nu pot induiosa nici cea mai inghetata inima? Acest film, paleta bogata de experiente sentimentale si intelectuale se desfasoara pe mai multe planuri si momente: prezentul necrutator si inexistent, trecutul dulce si interminabil, si constiinta- intunecos univers interior al muribundei. Insa paradoxul nu consta doar in planurile pe care se scurge actiunea, ci si in cromatica filmului: Ingmar Bergman alterneaza tablouri idilice,de un calm asurzitor si o fericire aproape epuizant de profunda(plimbarile prin gradina), cu momente de o intensitate si incrancenare emotionala inimaginabila, violenta si chinuitoare ale realitatii nemiloase(fazele bolii). Acest film este un instrument cu care regizorul se joaca cu mintile specatorilor, cu atat mai mult cu cat scenariul este transpus si pe scene de teatru, loc in care experientele pe care iti este dat sa le traiesti devin aproape insuportabile. Un alt element paradoxal sta in pofta carnala impetuoasa generata tocmai de moartea care pluteste in intreaga casa. Maestrul Ingmar Bergman reuseste si prin acest film, sa evidentieze conditia umana, vulgaritatea si slabiciunea la viciile care altereaza sufletul si mintea, dar pe care omul de imbatiseaza cu o frenezie primitiva, subiect de altfel tratat si in filmul Saraband insa intr-un mod mult mai nevinovat

3 2